Tylko co dziesiąta firma z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) korzysta z profesjonalnych raportów wywiadowni gospodarczych – wynika z badania IMAS International przeprowadzonego w maju na zlecenie Krajowego Rejestru Długów (KRD). Przy czym nawet kupujący informacje przedsiębiorcy są oszczędni – ponad jedna trzecia wydaje średnio na ten cel mniej niż 500 zł rocznie.
W rezultacie znajomość firm zajmujących się sporządzaniem raportów gospodarczych jest w sektorze MSP nikła: 80 proc. ankietowanych przez IMAS podmiotów nie znało ani jednej.
Jeśli przedsiębiorcy szukają informacji, to takich, które pozwalają ocenić kontrahentów: danych kontaktowych czy skali opóźnień w płatnościach. Niewielu chce natomiast zapoznać się ze szczegółowymi raportami finansowymi.
Sytuacja ma się jednak zmienić, bo 70 proc. badanych firm, które nie korzystały do tej pory z wywiadowni, deklaruje, że takie dane mogą być bardzo przydatne. – Obserwujemy wzrost zainteresowania przedsiębiorców informacjami o kontrahentach – potwierdza wiceprezes KRD Jakub Kostecki.
Kupowane przez firmy raporty wykorzystują głównie ich właściciele oraz działy sprzedaży i marketingu. W niewielkim stopniu informacje wykorzystywane są do oceny konkurencji.