Dalej oszczędzamy, ale bez ostrych cięć wydatków

Przybywa Polaków kupujących tańsze marki oraz wybierających, z powodu oszczędności, większe opakowania

Publikacja: 24.04.2009 02:21

Według ostatniego badania firmy ARC Rynek i Opinia już

56 proc. Polaków przyznaje, że podczas zakupów wybiera tańsze marki, kolejnych 26 proc. kupuje produkty w większych opakowaniach, a 15 proc. – więcej sztuk danego produktu, aby uzyskać specjalny rabat.

– Zachowania konsumentów się zmieniają, ale nie w sposób gwałtowny. Na pewno rośnie popularność sieci dyskontowych – mówi Adam Czarnecki, wiceprezes ARC Rynek i Opinia. Co prawda, 61 proc. respondentów twierdzi, że nie zmieniło miejsca zakupów, ale już 19 proc. wybrało tanie sieci dyskontowe, a kolejne 10 proc. hipermarkety.

[wyimek]89 procent ankietowanych nie chce kupować na kredyt. Przybywa osób, którym brakuje środków na spłatę rat[/wyimek]

Jest to także gorszy moment dla firm na wprowadzanie nowych produktów. 37 proc. ankietowanych przyznaje, że rzadziej kupuje nowości. – Boimy się ryzykować, chyba że nowy produkt daje ewidentne oszczędności. Można zaobserwować choćby nową wojnę o klienta sieci komórkowych, zwłaszcza z ofertą pre-paid – dodaje Adam Czarnecki.

Firma sprawdziła także opinie Polaków o kryzysie publikowane w Internecie. Z badań wynika, że 36 proc. dotyczy inwestycji i oszczędności, 18 proc. codziennych zakupów, 16 proc. kredytów, głównie w walutach obcych, a 15 proc. rozrywki i turystyki. – W kontekście zakupów przeważają opinie negatywne, podobnie jest w przypadku kredytów. Wielu osobom skurczyły się budżety, coraz częściej brakuje na spłatę rat, dlatego są zmuszone do oszczędności lub przynajmniej zmiany dotychczasowych zachowań – podkreśla Marek Lekki z ARC.

Polacy boją się także zaciągania nowych kredytów – nie tylko walutowych z powodu choćby zmiennych kursów. Jednak zdaniem ARC kryzys może przynieść też pozytywne zmiany. Wielu ankietowanych przyznaje bowiem, że dotychczas kupowało za dużo np. żywności i wiele produktów trafiało na śmietnik.

Nie brakuje też opinii, że jest to okazja do inwestycji. Z jednej strony można taniej kupić akcje, znacznie obniżyły się także ceny nieruchomości. Dodatkowo teraz, kupując mieszkanie, można zyskać także, zaciągając kredyt np. we frankach i dodatkowo zyskać na spodziewanej obniżce jego kursu.

Według ostatniego badania firmy ARC Rynek i Opinia już

56 proc. Polaków przyznaje, że podczas zakupów wybiera tańsze marki, kolejnych 26 proc. kupuje produkty w większych opakowaniach, a 15 proc. – więcej sztuk danego produktu, aby uzyskać specjalny rabat.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem