Jak podaje Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku (OFBOR), w ubiegłym roku obroty branży (liczone jako obrót 20 firm, które wzięły udział w audycie) wzrosły o 13,6 proc., do 596 mln zł.

Do OFBOR należą 22 instytuty, w tym m.in. takie firmy jak Nielsen, ARC Rynek i Opinia, GfK Polonia, MillwardBrown SMG/KRC, Pentor Reseach International, PBS DGA czy TNS OBOP. – Wzrost obrotów w naszej branży jest zaskakująco wysoki. Audyt zlecony przez nas w połowie minionego roku nie napawał optymizmem, tymczasem w rozrachunku rocznym w 2010 r. zanotowaliśmy najwyższą dynamikę wzrostu od pięciu lat – komentuje wyniki raportu Janusz Durlik, prezes OFBOR.

Organizacja nie podaje, o ile rosły obroty poszczególnych firm. Takie dane będą podane dopiero pod koniec marca. Jak dodaje Durlik, ubiegły roku był lepszy zwłaszcza dla największych instytutów skupionych w międzynarodowych sieciach badawczych. – Firmy z polskim kapitałem rosły w tempie 3,6 proc. – mówi. Nie ma też danych o tym, jakie branże najczęściej decydują się na zlecenie badań rynku. – Agencje badawcze wskazują jednak na wzrost udziału badań zlecanych przez sektor publiczny, w tym finansowanych ze środków unijnych – podaje OFBOR w raporcie. W 2010 roku firmy zrzeszone w tej organizacji wygrały przetargi publiczne na 40 mln złotych.

Według międzynarodowej firmy badawczej ESOMAR na naszym rynku, tak jak i na innych, najwięcej wydają na badania rynku firmy z sektora tzw. dóbr szybkozbywalnych (czyli FMCG). Ten sektor odpowiada za ponad 40 proc. obrotów branży badawczej.