Reklama

Europejczycy kupują sprzęt z Polski

Eksport sprzętu AGD z polskich zakładów wzrósł w I kwartale o 10 proc. Cały rok też zapowiada się nieźle

Publikacja: 05.08.2011 02:56

Europejczycy kupują sprzęt z Polski

Foto: Bloomberg

W I kwartale na zagraniczne rynki trafił z Polski sprzęt za ponad 2,5 mld zł. Najwięcej, bo o 15 proc., wzrosła sprzedaż lodówek i zamrażarek, a o 8 proc. kuchni oraz pralek, wartościowo największej kategorii. Eksport spadł w przypadku suszarek do ubrań i okapów – wynika z danych Eurostatu opracowanych przez CECED Polska, związek producentów AGD.

To dobre informacje, jednak w marcu spadek eksportu w ujęciu rocznym wyniósł aż 14 proc. – To sezonowe wahnięcie, kolejne miesiące wyglądają już lepiej. Prognozy odnośnie do całego roku są optymistyczne – mówi Wojciech Konecki, dyrektor  generalny CECED Polska.

Dane potwierdzają także firmy. – Około trzech czwartych produktów z naszych czterech polskich zakładów trafia na eksport. Nasze plany produkcyjne są zatem ściśle związane z sytuacją na rynkach europejskich, ponieważ to Europa jest naszym głównym polem działania – mówi Zygmunt Łopalewski, rzecznik Indesit Company Polska. – Na początku tego roku przewidywaliśmy wzrost produkcji w stosunku do roku 2010 o około 10 procent, po pierwszych sześciu miesiącach 2011 nie wprowadziliśmy znaczących korekt w naszych planach – dodaje.

– Eksport stanowi istotną część przychodów i zakładamy, że jego udział w sprzedaży będzie nadal rósł – mówi Tomasz Modzelewski, prezes spółki Zelmer Market odpowiedzialnej za sprzedaż w grupie Zelmer.

W I kw. eksport małego AGD, którego rzeszowska spółka jest w Polsce największym producentem, wzrósł aż o 77 proc. Wartościowo jednak nie jest to – przynajmniej na razie –  wielka kategoria – w I kwartale było to 73,5 mln euro.

Reklama
Reklama

– Produkcja w tym roku będzie na poziomie zbliżonym do 2010 r. Już trwają przygotowania do rozbudowy fabryki suszarek w Łodzi, w efekcie zwiększymy ich produkcję o ponad połowę. W Polsce jest to niewielki segment rynku, więc zdecydowana większość produkcji jest eksportowana – mówi Andrzej Maślak, rzecznik BSH Polska, sprzedającego sprzęt Bosch i Siemens. Jak już pisaliśmy, także Amica Wronki zadowolona jest ze sprzedaży swoich produktów w innych krajach. Prezes Jacek Rutkowski mówił, że firma mogłaby sprzedawać nawet więcej kuchni, niż jest w stanie wyprodukować. Dlatego szuka zakładu produkcyjnego do przejęcia. Trwają rozmowy o inwestycji w jednym z krajów Europy Południowej.

Produkowany u nas sprzęt trafia też na bardziej egzotyczne rynki. FagorMastercook podaje, że w pierwszym półroczu 2011 jego sprzedaż na rynki wschodnie w porównaniu z 2010 r. wzrosła o 10 proc. Firma zastrzega, że okres największego przyrostu sprzedaży to końcówka roku. Najbardziej spektakularne zwyżki odnotowała w Mongolii – wzrost o 194 proc., oraz w Armenii (203 proc.).

 

Finanse
Otwarta droga pomocy Ukrainie. Aktywa Rosji zamrożone bezterminowo
Finanse
Walka o zamrożone aktywa. Bank Rosji grozi Unii Europejskiej
Finanse
Zamrożone aktywa, ale roszczenia gorące. Tak Kreml chce zastraszyć Europę
Finanse
Osiem tysięcy wierzycieli Cinkciarza. Syndyk prześledzi księgi rachunkowe spółki
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Finanse
BIK w centrum innowacji: dane i edukacja napędzają rozwój sektora
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama