Dlaczego polskie drogi są droższe od niemieckich?

Wczorajsza publikacja „Rz" wywołała lawinę komentarzy firm zaangażowanych w realizację kontraktów drogowych w naszym kraju oraz obserwatorów rynku.

Publikacja: 16.07.2013 22:57

Europejski Trybunał Obrachunkowy (ETO) w poniedziałkowym raporcie zalecił Komisji Europejskiej sporządzenie jasnych wytycznych dla inwestycji drogowych realizowanych ze środków UE. Stwierdził też m.in., że koszty budowy dróg w Niemczech są niższe niż w Polsce. Przedstawiciele branży wyjaśniają, że wynika to z tego, że w Polsce spora część inwestycji realizowana jest na terenach gęsto zurbanizowanych.

Firmy muszą też uwzględnić w ofertach m.in. ryzyko wzrostu cen, gdyż w przeciwieństwie do swoich niemieckich odpowiedników nie mogą liczyć na wyższe wynagrodzenia w razie ich znacznego wzrostu. GDDKiA zwraca uwagę, że raport powstał w oparciu o analizę kontraktów zawieranych przed 2008 r. Informuje, że wprowadzone od tego czasu zmiany obniżyły cenę realizacji dróg do średnio 9,6 mln euro za kilometr, czyli poziomu europejskiego.

Opinie dla „Rz"

Lech Witecki szef GDDKiA

Raport dotyczy umów zawieranych w Polsce przed 2008 r. Kolejna instytucja potwierdza, że w Polsce budowało się najdrożej. Od tego czasu dokonaliśmy wielu zmian, rozszerzając rynek wykonawców i wprowadzając stały system kontroli jakości oraz wydłużając gwarancje do co najmniej pięciu lat. Uwalniając rynek, doprowadziliśmy do realnej konkurencji (liczba firm startujących w przetargach wzrosła z 28 do 270), a osiągane ceny są na poziomie europejskim.

Krzysztof Pado analityk DM BDM

Jest wiele rozwiązań, które umożliwiłyby uniknięcie kłopotów przy budowie dróg w przyszłości. Korzystne byłoby bardziej elastyczne podejście GDDKiA. Dyrekcja ma jednak argumenty uzasadniające jej podejście: nie chce budować drogo i musi kontrolować wydatkowanie publicznych pieniędzy. Pomysłem na uniknięcie kłopotów może też być odrzucanie najniższych cen w przetargach. Przypadki Grecji i Hiszpanii pokazują jednak, że to rozwiązanie też ma wady.

Jerzy Mirgos prezes Mirbudu

Wyższe koszty budowy dróg w Polsce na pewno nie biorą się z marż wykonawców. Z jednej strony można tłumaczyć je tym, że drogi powstają często na terenach zurbanizowanych. Do tego dochodzi konieczność budowy licznych obiektów inżynieryjnych (mostów), przejść dla zwierząt i spełnienia innych wymogów dotyczących ochrony środowiska. Wpływ na koszty mają też przeciągające się procedury, według których kontrakty są realizowane.

Rafał Abratański członek zarządu DSS

Istotne znaczenie odgrywa sposób finansowania inwestycji. Bardzo długie terminy płatności ze strony GDDKiA (umowne i faktyczne) oraz koszty gwarancji bankowych, które musi ponosić wykonawca. W efekcie koszt budowy dróg to nie tylko koszt materiałów i robocizny, ale też koszty finansowe. Dodatkowo dopuszczenie do skumulowania wszystkich inwestycji infrastrukturalnych w jednym okresie musiało skończyć się wzrostem cen materiałów i robocizny.

Finanse
Trump uruchamia kryptowalutę i już zarabia
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Finanse
Duże długi mieszkańców w średnich miastach. Trudniej tu o dobre, stabilne dochody
Finanse
EBOR i Enterprise Investors inwestują w eTravel
Finanse
Oszczędności Polaków rosną szybciej niż ich długi. Kogo to martwi?
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Finanse
Ofiary Berniego Madoffa odzyskały już 94 procent swoich pieniędzy
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego