Reklama

Innowacje mieszają w finansach

Małe firmy technologiczne nie tylko przodują w tworzeniu innowacji w sektorze finansowym, ale coraz częściej wymuszają na dużych graczach zmianę ich modeli biznesowych.

Publikacja: 10.08.2015 10:41

Innowacje mieszają w finansach

Foto: Fotorzepa, Marek Obremski Marek Obremski Marek Obremski

Jak wynika z raportu "The Future of Financial Services: How disruptive innovations are reshaping the way financial services are structured, provisioned and consumed", przygotowanego przez Światowe Forum Ekonomiczne we współpracy z firmą doradczą Deloitte, technologie mają coraz mocniejszy wpływ na branżę finansową. Raport opracowano w oparciu o ponad sto wywiadów przeprowadzonych ze specjalistami branżowymi oraz o serię warsztatów, w trakcie których szefowie globalnych instytucji finansowych, takich jak UBS, HSBC, Deutsche Bank, Barclays, Visa czy MasterCard spotykali się z globalnymi innowatorami z sektora fintech, takimi jak Zopa, Funding Circle, Transferwise czy Ripple, by dyskutować o przyszłości branży.

- Od paru dziesięcioleci banki i firmy ubezpieczeniowe stosowały podobne, niezmieniane od lat modele działalności, które przynosiły duże zyski. W ostatnim czasie okazało się jednak, że modele te nie są już tak efektywne w porównaniu z innowacjami wprowadzanymi na rynek przez firmy technologiczne, które z powodzeniem zaczęły działać w sektorze finansowym - R. Jesse McWaters, główny autor raportu, Światowe Forum Ekonomiczne.

Firmy z branży technologii finansowych korzystają z innowacyjnych platform internetowych i narzędzi umożliwiających uzyskiwanie danych na temat klientów. Ich działalność nie wymaga dużego kapitału, są w stanie szybko zdobywać klientów i generować przychody.

Platformy kredytowe takie jak np. Lending Club, który zwrócił na siebie uwagę pierwszą dużą ofertą akcji o wartości 5,4 mld USD, mogą stanowić konkurencję dla podstawowej działalności kredytowo-depozytowej banków. Również zautomatyzowani, zdalni doradcy inwestycyjni , tacy jak np. Future Advisor, przyczyniają się do gwałtownego spadku marż generowanych przez tego rodzaju usługi w tradycyjnych spółkach sektora finansowego.

- Nie uszło to uwadze banków i firm ubezpieczeniowych, które zastanawiają się nad najwłaściwszą reakcją na to zjawisko. Dynamiczny rozwój sektora fintech niewątpliwie wpływa również na sytuację na polskim rynku finansowym – mówi Bogumił Wróbel,Starszy Menedżer w Dziale Konsultingu, doradztwo dla sektora finansowego, Deloitte.

Reklama
Reklama

- Jest to istotne w szczególności w perspektywie dalszego funkcjonowania w środowisku niskich stóp procentowych, kurczących się marż oraz postępującej konsolidacji sektora bankowego. Z naszego dialogu z zarządami banków wynika jednak, że konkurowanie z innowacyjnymi firmami działającymi na rynku usług finansowych przy jednoczesnym utrzymaniu tradycyjnego modelu kosztowego banku nie przyniosło do tej pory wymiernych korzyści. Wierzymy jednak, że rewolucja w tym zakresie nadejdzie już niebawem– dodaje. W roku 2014 w światowy sektor fintech zainwestowano 12,2 mld dol., czyli ponad trzykrotnie więcej niż w roku 2013. Tak radykalny wzrost nakładów inwestycyjnych nie jest jednorazowym zdarzeniem i pociąga za sobą silną i stałą presję na innowacje. Nowi uczestnicy mają coraz większy udział w rynku usług detalicznych sektora finansowego wartym globalnie 6,6 bln dol.

- To innowacje będą w najbliższym czasie kształtować zachowania klientów, modele działalności i długoterminową strukturę branży usług finansowych. Banki i firmy ubezpieczeniowe już widzą efekty działalności nowych konkurentów, a naszym zdaniem to dopiero początek – mówi Magda Burnat-Mikosz, lider Innovation Consulting w Deloitte.

Jak zauważają autorzy raportu, choć innowatorzy zmuszą „tradycyjnych" graczy do zmian – często z korzyścią dla klientów – nie musi to oznaczać zniknięcia dobrze znanych, starych marek.

Wiele dużych instytucji finansowych skupia się na wypracowaniu odpowiedniej reakcji na te zmiany. Uczą się od nowych graczy, dostosowując swoją ofertę i poszukując możliwości współpracy z nowo powstającymi firmami.

- Ta reakcja na zmiany także na polskim rynku pokazuje, że banki coraz częściej szukają przewagi w technologii, która nie tylko pozwoli uczestniczyć w wyścigu produktowym, ale także takiej, która w zdecydowany sposób usprawni skuteczność i efektywność operacyjną – podkreśla Bogumił Wróbel.

- Tak więc przykładem nowego podejścia nie jest już tylko wdrażanie przez coraz więcej instytucji technologii Responsive Web Design, ale także sięganie po nową generację systemów workflow, pozwalających na lepszą organizację pracy i dalszą poprawę efektywności procesów biznesowych – dodaje.

Finanse
Technologie odpowiedzią na cyberzagrożenia
Finanse
Otwarta droga pomocy Ukrainie. Aktywa Rosji zamrożone bezterminowo
Finanse
Walka o zamrożone aktywa. Bank Rosji grozi Unii Europejskiej
Finanse
Zamrożone aktywa, ale roszczenia gorące. Tak Kreml chce zastraszyć Europę
Finanse
Osiem tysięcy wierzycieli Cinkciarza. Syndyk prześledzi księgi rachunkowe spółki
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama