Jest nowa dyrektorka PISF-u

Na czele Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej stanie Karolina Rozwód.

Publikacja: 18.06.2024 19:02

Karolina Rozwód

Karolina Rozwód

Foto: PAP/Wojtek Jargiło

11 kwietnia Bartłomiej Sienkiewicz, wówczas minister kultury i dziedzictwa narodowego odwołał Radosława Śmigulskiego ze stanowiska dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Pod koniec minionego tygodnia specjalnie powołana komisja przesłuchała 13 kandydatów, którzy stanęli do konkursu. W skład Komisji wchodzili: pisarz, wiceprezes ZAiKS-u Michał Komar, prezeska Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych Irena Strzałkowska, montażystka, rektorka PWSFTviT w Łodzi dr hab. Milenia Fiedler, reżyserzy Andrzej Saramonowicz  i Łukasz Ronduda, prezes TVP Tomasz Sygut, Łukasz Poniński z TVN, Urszula Piasecka z Kino-świat Canal+, dr hab. Paweł Kossecki (PWSFTviT), Ewa Krawczyk, reprezentująca Stowarzyszenie Kina Polskie i Dorota Żebrowska, prawniczka z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Przez dwa dni przesłuchali oni i zapoznali się z projektami 13 osób, które stanęły do konkursu. Wśród osób, które środowisko filmowe uznawało za najmocniejszych kandydatów byli m.in. były szef Narodowego Instytutu Audiowizualnego Michał Merczyński czy prezeska Stowarzyszenia Kin Studyjnych Marlena Gabryszewska. A jednak komisja podjęła inną decyzję. Uchwałą z dnia 13 czerwca 2024 r. zarekomendowała na stanowisko dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Karolinę Rozwód. Tę decyzję zaakceptowała Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanna Wróblewska. 

Czytaj więcej

Polski Instytut Sztuki Filmowej czeka na dyrektora

Karolina Rozwód nową dyrektorką PISF-u

„Rekomendacja jedenastu członków komisji była niemal jednogłośna. Mam nadzieję, że rozpocznie się nowy etap wzmacniania tej instytucji. W PISF przeprowadzane są kontrole dotyczące działalności poprzedniego dyrektora – ich wyniki wykazują wiele nieprawidłowości, czego dowodem są składane zawiadomienia do prokuratury - skomentowała ministra kultury i dziedzictwa narodowego.

Karolina Rozwód, z wykształcenia iberystka, jest doświadczoną menadżerką kultury. Była zaangażowana m.in. w tworzenie Polsko-Niemieckiego Funduszu Filmowego, powstanie Lubelskiego Funduszu Filmowego oraz projekt Lublin-Lwów Miasta Filmowe. 

W latach 1996-2004 pracowała w biurze Konfrontacji Teatralnych w Lublinie. W 2004 roku działała przy obchodach Roku Gombrowiczowskiego. Pracowała w TVP Kultura, po powstaniu w 2005 roku Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, zajmowała się tam promocją polskiego kina za granicą, koprodukcjami międzynarodowymi, międzynarodowymi kontaktami instytucjonalnymi oraz edukacją filmową. Potem założyła własną firmę. Pomagała m.in. Dorocie Kędzierzawskiej w zagranicznej promocji filmu „Pora umierać”.

Czytaj więcej

Krzysztof Zanussi: Za tolerancją może kryć się przyzwolenie na zło

Jednak najważniejszym rozdziałem jej dotychczasowej działalności okazało się kierowanie Starym Teatrem w Lublinie. Karolina Rozwód przeprowadziła renowację zabytkowej siedziby teatru pochodzącej z 1822 r., a potem kierowała tą instytucją kultury w formule impresaryjnej, produkując wiele wydarzeń w różnych dziedzinach. Od 2012 roku zorganizowała tam blisko 3000 wydarzeń kulturalnych, była producentką kilkunastu spektakli i koncertów, a także wielu wydawnictw płytowych i książkowych. Współtworzyła też m.in. Festiwal Danuty Szaflarskiej „Śleboda/Danutka". Ściągała do teatru ciekawych artystów — reżyserów, aktorów, muzyków. 

Na początku roku Karolina Rozwód odeszła z lubelskiego teatru i w Poznaniu została dyrektorką Festiwalu Malta. Jednak po kilku miesiącach, w maju, zrezygnowała z tej funkcji.

Polski Instytut Sztuki Filmowej wymaga nowego otwarcia

Nowa dyrektorka Polskiego Instytutu Filmowego ma przed sobą niełatwy czas. Filmowcy mieli ogromne zastrzeżenia do działalności poprzedniego szefa – Radosława Śmigulskiego i nieklarownego przyznawaniu dotacji, także tych udzielanych poza systemem eksperckim. Do prokuratury zostały złożone zawiadomienia o nieprawidłowościach występujących w PISF-ie. Mimo licznych sukcesów polskiego kina w ostatnich latach wielu filmowych artystów skarżyło się też na bardzo autorytarny sposób prowadzenia Instytutu.  

Nie ulega więc wątpliwości, że Polski Instytut Sztuki Filmowej wymaga nowego otwarcia. A warto przypomnieć, że wiele dobrego wniosły na tym stanowisku kobiety – pierwsza dyrektorka Agnieszka Odorowicz i Magdalena Sroka, bezpodstawnie – co potwierdził sąd – odwołana przez ministra Glińskiego. Karolina Rozwód ma przed sobą pięcioletnią kadencję. 

11 kwietnia Bartłomiej Sienkiewicz, wówczas minister kultury i dziedzictwa narodowego odwołał Radosława Śmigulskiego ze stanowiska dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Pod koniec minionego tygodnia specjalnie powołana komisja przesłuchała 13 kandydatów, którzy stanęli do konkursu. W skład Komisji wchodzili: pisarz, wiceprezes ZAiKS-u Michał Komar, prezeska Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych Irena Strzałkowska, montażystka, rektorka PWSFTviT w Łodzi dr hab. Milenia Fiedler, reżyserzy Andrzej Saramonowicz  i Łukasz Ronduda, prezes TVP Tomasz Sygut, Łukasz Poniński z TVN, Urszula Piasecka z Kino-świat Canal+, dr hab. Paweł Kossecki (PWSFTviT), Ewa Krawczyk, reprezentująca Stowarzyszenie Kina Polskie i Dorota Żebrowska, prawniczka z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Film
Gdynia 2024: Kto będzie walczył o Złote Lwy?
Film
„Zabierz mnie na Księżyc”. Wyprawa w kosmos jako tło komedii romantycznej. Recenzja
Film
Nie żyje Shelley Duvall, aktorka z filmu "Lśnienie"
Film
Krzysztof Zanussi nie robi zdjęć telefonem
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Film
Tajemnicza wiadomość od Longlegsa. Nicolas Cage w roli nawiedzonego mordercy, czyli horrory na lato
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą