Darmowy lnternet do obiadu

Publikacja: 19.01.2008 02:25

Darmowy lnternet do obiadu

Foto: Rzeczpospolita

Operatorem największej liczby hot spotów – dzięki którym korzystając z przenośnego komputera z kartą bezprzewodową lub innego mobilnego sprzętu można wejść do sieci – jest PTC, operator sieci Era. Powiększyła ich liczbę, razem z partnerami, m.in. z McDonald’s, o 50, do ponad 390. Ale prawdziwe zamieszanie na rynku spowodowało pojawienie się operatora największej europejskiej, darmowej sieci Free-hotspot.com. W Polsce zachęciła do swej oferty prawie 270 hoteli, restauracji itp. Ich klienci łączą się bezpłatnie z Internetem w zamian za oglądanie reklam.

– Część naszych klientów w Polsce nie do końca było przekonanych do takiego modelu biznesu, dlatego wprowadziliśmy możliwość sponsorowania hot spotów tak, by np. goście restauracji mogli bezpłatnie wejść do Internetu, a nie oglądali reklam – powiedział „Rz” Tomasz Janczak z firmy CreateNet we Włocławku, która jest partnerem handlowym i wdrożeniowym Free-hotspot. Sponsorami są np. hotele lub browary.

Niektóre miasta także dostrzegły zalety tworzenia darmowych sieci we współpracy z Free-hotspot i np. w Szklarskiej Porębie już 60 hoteli i pensjonatów oferuje darmowy Internet. Nie jest wykluczone, że w ślad za hotelami i restauracjami hot spoty pojawią się w dużych sieciach stacji benzynowych. Według naszych informacji – może to być np. BP.

Ludzie biznesu i turyści nie są już odcięci od Internetu, gdy udają się w podróż. Hot spoty działają w 135 krajach, a ich liczba corocznie się podwaja. Co więcej, przybywa darmowych punktów dostępowych, co dotyczy także Polski.

O ile jeszcze na początku ubiegłego roku w Polsce przeważały płatne hot spoty, tworzone m.in. przez operatorów telekomunikacyjnych i inne firmy, o tyle dziś jest już inaczej. Szala przechyliła się na korzyść tych darmowych. Część firm zaczęła przekształcać hot spoty z płatnych na bezpłatne. – Zaczęliśmy to robić w ubiegłym roku – powiedział nam Krzysztof Kłapa, przedstawiciel sieci McDonald’s w Polsce. Inna kwestia, że korzystający z płatnych miejsc dostępu czy np. abonenci sieci komórkowych (wykupują abonament, płacą esemesem lub kartą-zdrapką) mogą także korzystać w ramach roamingu z licznych punktów dostępowych w innych krajach.

W miarę wzrostu sieci punktów dostępowych pojawiły się obawy, że może to podcinać biznes firm teleinformatycznych. – Zakładanie darmowych hot spotów w hotelach, restauracjach ma sens. Można być jednak nieco sceptycznym wobec projektów większych, publicznych miejskich sieci bezpłatnego Internetu, gdy powstają z pieniędzy podatników – mówi Tomasz Kulisiewicz, analityk rynku teleinformatycznego. Ale nierzadko same firmy informatyczne są sponsorami takich projektów. W Zamościu tamtejszy hot spot na Rynku Głównym jest bezpłatny, a jego sponsorem jest firma Cyberbajt. Założyła go we współpracy z Urzędem Miasta. Jako jedna z największych w kraju firm zajmujących się rozwiązaniami dla komputerowych sieci może w wyniku tego projektu spodziewać się korzyści marketingowych.Rozwój sieci punktów dostępowych w Polsce to tendencja podobna do zjawisk obserwowanych na świecie. W ubiegłym roku globalna liczba hot spotów wzrosła ponaddwukrotnie, do ponad 220 tys. Takie dane podaje monitorująca ten rynek firma JiWire.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

z.zwierzchowski@rp.pl

Operatorem największej liczby hot spotów – dzięki którym korzystając z przenośnego komputera z kartą bezprzewodową lub innego mobilnego sprzętu można wejść do sieci – jest PTC, operator sieci Era. Powiększyła ich liczbę, razem z partnerami, m.in. z McDonald’s, o 50, do ponad 390. Ale prawdziwe zamieszanie na rynku spowodowało pojawienie się operatora największej europejskiej, darmowej sieci Free-hotspot.com. W Polsce zachęciła do swej oferty prawie 270 hoteli, restauracji itp. Ich klienci łączą się bezpłatnie z Internetem w zamian za oglądanie reklam.

Pozostało 83% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy