Podobnie jak w ubiegłym roku okazało się, że istnieje kilka bardzo innowacyjnych gmin, których pomysłowość w zarządzaniu nie znajduje jednak odzwierciedlenia w zestawieniu „Rz”. Wszystko przez nietypowe i niepowtarzalne pomysły, których nie mogła wychwycić ankieta.
Jedną z nich jest śląski Rybnik. Mieszkańcy miasta mogą między innymi otrzymywać powiadomienia z urzędu miasta w formie SMS. Od 2006 r. funkcjonuje też elektroniczna karta miejska, wdrożona przez firmę R&G Plus oraz koncern BULL Polska. Jej podstawowa funkcja to bilet komunikacyjny, jednak można nią także płacić za parkowanie i inne wyselekcjonowane usługi. Dzięki rozwiązaniu polegającemu na ponownym kasowaniu biletu przy wyjściu z pojazdu karta pozwala też urzędnikom miejskim na gromadzenie informacji o liczbie pasażerów podróżujących na poszczególnych liniach i tym samym efektywne zarządzanie komunikacją miejską. Ruch miejskich autobusów jest wizualizowany na elektronicznej mapie. Pasażerowie, którzy mają wątpliwości, jak był wykorzystywany ich elektroniczny bilet, mogą online sprawdzić historię jego skasowań w ostatnim miesiącu. E-karta jest zintegrowana z Rybnickim Systemem Informacji Przestrzennej.
W Rybniku działa też jeden z najbardziej zaawansowanych systemów zarządzania zasobami gminy. Co prawda nie obejmuje on wszystkich jednostek komunalnych (takie rozwiązanie nie funkcjonuje w żadnej z gmin, które odpowiedziały na ankiety „Rz”), jednak połączono w nim najważniejsze. Przykładem dobrych praktyk w dziedzinie e-administracji jest także Wirtualne Biuro Urzędu Miasta Rybnika uruchomione w 2007 r. przy wsparciu środków z UE.