Badania innowacyjności w polskich przedsiębiorstwach za lata 2006 – 2008, przeprowadzone przez GUS, przyniosły potwierdzenie wcześniej ukształtowanych trendów. Z jednej strony nakłady na innowacje rosną, z drugiej jednak – maleje odsetek firm, które się decydują na taką działalność.
– Te firmy, które już raz zainwestują w podnoszenie swojej konkurencyjności, doskonale sobie zdają sprawę z uzyskanych pozytywnych efektów i zwykle kontynuują działalność w tej dziedzinie – mówi Krzysztof Gerlach z BRE Banku.
– Jednak wciąż istnieje spora grupa przedsiębiorstw, która nie odczuwa presji na zwiększenie nakładów na innowacyjność – dodaje Kiejstut Żagun z firmy doradczej KPMG.
[wyimek]25,6 mld zł wyniosły, według GUS, nakłady firm na innowacje w 2008 r.[/wyimek]
Na rynkach zagranicznych główną naszą przewagę konkurencyjną stanowią wciąż stosunkowo niskie koszty pracy przy dobrej jakości produktów. Dzięki temu produkty eksportowe mogą wciąż niską ceną i dobrą jakością przyciągać zainteresowanie konsumentów. – Ale to się zmienia – podkreśla Żagun. – Z jednej strony w „taniej” produkcji, nawet bardziej zaawansowanych technologicznie towarów, zaczynają wyprzedzać nas kraje Dalekiego Wschodu, z drugiej – walka o klienta, nawet na rynku polskim, przenosi się na wyższy szczebel – walkę w oferowaniu nowego, lepszego produktu.