Reklama

Atmosfera zuchwalstwa

Tom Kelley, dyrektor zarządzający firmy projektowej IDEO z amerykańskiej Doliny Krzemowej, pisze, że celem jego książki jest demistyfikacja procesu twórczego. Twórczy może być każdy człowiek, o ile tego chce i znajdzie się w odpowiednich warunkach. Te warunki to specyficzna kultura organizacyjna sprzyjająca innowacjom

Publikacja: 09.12.2010 01:50

Tom Kelley „Sztuka innowacji”

Tom Kelley „Sztuka innowacji”

Foto: __Archiwum__

Zwrócenie uwagi na wzory kultury proinnowacyjnej jest bodaj największą wartością tej książki.

Kultura ta znajduje się w opozycji do silnie utrwalonych w epoce cywilizacji przemysłowej stereotypów na temat sprawnej organizacji, odwołujących się do potrzeb dyscypliny i sterylnego porządku. Twórczość to zabawa, twierdzi Kelley, i pisze o własnej firmie: „Płatanie sobie kawałów należało do stylu działania”.

Podejmowanie ryzyka musi być uznane za naturalne. Każdemu wolno popełniać błędy, byle posuwał się naprzód.

W firmie Kelleya wszyscy pracownicy inspirują się nawzajem – bez względu na wiek, doświadczenie i formalną pozycję. W firmie tej panuje – jak określa autor – atmosfera zuchwalstwa.

Formalizacja i brak zaufania, czego wyrazem jest nasilenie kontroli, są największymi wrogami innowacji. Twórczość bowiem to ustawiczne łamanie formalnych reguł. Podobnie jest z hierarchią. Hierarchiczne relacje między pracownikami muszą być zastępowane sieciowymi, opartymi na współpracy, a nie na władzy.

Reklama
Reklama

Autor wielokrotnie podkreśla rolę zespołowości w rozwiązywaniu twórczych problemów projektowych. Daleki jest on jednak od wulgarnego kolektywizmu opartego na konformizmie. Dobry zespół to taki, w którym indywidualności się rozwijają, a nie gasną. „Kiedy talent nie znajdzie dla siebie miejsca, w którym mógłby rozkwitać, odrywa się od zespołu”. Ważna jest przy tym swoboda wyboru zespołu.

Zaletą książki, która z jednej strony znakomicie zwiększa wiarygodność tez formułowanych przez autora, a z drugiej sprawia, że jej lektura jest miejscami fascynująca, są liczne przykłady rozwiązywania problemów projektowych.

Przykłady te są prezentowane niemal w konwencji literatury sensacyjnej.

[i]Autor jest profesorem w Katedrze Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego [/i]

[i]Książka od dziś przez tydzień dostępna jest w kioskach i salonach prasy tylko za 29,99 zł. Informacje o całej kolekcji na [link=http://www.rp.pl/e-sklep ]www.rp.pl/e-sklep [/link]Poznaj specjalną ofertę prenumeraty![/i]

Gospodarka
Czesi zaskoczeni sukcesem Polski. Ekspert o współpracy: Strategiczna konieczność
Ekonomia
Nowe trendy w elektryfikacji floty
Ekonomia
Czas ratyfikować Zrewidowaną Europejską Kartę Społeczną
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Ekonomia
Jak dzięki inżynierom z Łodzi poleciał najszybszy helikopter świata
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama