Problem Pendolina nie powinien się powtórzyć

Będzie stopniowo przybywać wagonów z wewnętrzną siecią dostępu do internetu dla pasażerów.

Publikacja: 26.02.2018 20:00

Problem Pendolina nie powinien się powtórzyć

Foto: Adobe Stock

Szybkie pociągi Pendolino stały się w świecie telekomunikacyjnym symbolem porażki. Zamawiająca pociągi spółka PKP InterCity nie uwzględniła w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (tzw. SIWZ) instalacji sieci dostępu do internetu wi-fi i mimo prób nie udało się tego błędu naprawić. Nauka była bolesna i nie poszła w las.

Wi-fi standardem

Wi-fi w SIWZ to już standard. – Zapis o konieczności montażu wi-fi znajduje się najczęściej już właśnie w przygotowanej przez zamawiającego Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia – przyznaje Łukasz Mikołajczyk, rzecznik Newagu, jednego z największych obok Pesy i państwowej Fabryki Pojazdów Szynowych H. Cegielski krajowych producentów lokomotyw i wagonów.

Newag wyposaża w wi-fi głównie pojazdy pasażerskie z rodziny Impuls (wykorzystywane przede wszystkim przez lokalnych przewoźników, takich jak SKM w Warszawie). Jak podaje rzecznik, do dziś to w sumie 125 pojazdów.

– Zabudowa podzespołów niezbędnych do uruchomienia sieci wi-fi na pojeździe odbywa się przez Newag, natomiast podzespoły te są produkowane przez jednego z dostawców – wyjaśnia Mikołajczyk, nie zdradzając nazwy tej firmy.

Czy konkurencja wśród dostawców podzespołów sieci wi-fi jest duża?

– Trudno mówić o „dużej konkurencji". Jest ona zauważalna, ale często podwykonawcy nie nadążają za wymaganiami stawianymi przez zamawiającego. Prowadzi to do zawężenia listy potencjalnych dostawców czy podwykonawców – wyjaśnia Mikołajczyk.

Według niego oprócz możliwości spełnienia wymogów zamawiającego drugim nie mniej ważnym jest kryterium kosztów utrzymania infrastruktury w długim okresie czasu, a trzecim – doświadczenie w oparciu o wcześniejszą współpracę.

Szybko czy stopniowo

Mimo upływu czasu przedstawiciele rządu lub szefowie PKP InterCity co rusz odpowiadają na pytania o wi-fi w pendolinie. Ostatnio Marek Chraniuk, prezes PKP InterCity, powiedział dziennikarzom, że urządzenia, które mają być instalowane w tych pociągach, przeszły pozytywne testy i sieć pojawi się do końca roku.

Jednak zdaniem ekspertów problem pendolina i braku dostępu do internetu w wagonach tego typu będzie zanikać stopniowo: wraz z zakupem nowych pojazdów szynowych, naprawą zepsutych lub uszkodzonych w wypadku. Montaż instalacji w sprawnych wagonach oznaczałby naruszenie gwarancji udzielonej przez producenta (Alstom).

Ktokolwiek ma tu rację, jedno jest pewne. Składów pociągów z dostępem do sieci będzie przybywać. Obecnie stanowią one ok. 15 proc. wszystkich składów – wynika z naszych obliczeń.

Wysyp zamówień

Według dostępnych informacji PKP InterCity planuje zmodernizować w kolejnych latach 700 wagonów.

Planowane inwestycje przewoźnika, głównego gracza na rynku przewozów międzymiastowych, są dobrą informacją dla dostawców infrastruktury, operatorów sieci wi-fi i firm próbujących monetyzować dane o tym, jak zachowują się pasażerowie pociągów w sieci.

– PKP InterCity zamawia nowe wagony i modernizuje pojazdy starszego typu krótkimi seriami. Spodziewam się, że przetargów na infrastrukturę wi-fi będzie w tym roku kilka – mówi nam menedżer jednej z krajowych firm specjalizujących się w instalacjach tego typu.

Przykładem mogą być wagony zmodernizowane przez Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski: 22 wagony oddane w lutym zostały wyposażone w sieć wi-fi.

Gdy niniejszy tekst był przygotowywany do druku, PKP InterCity odpowiadało na pytania oferentów w kolejnym już postępowaniu obejmującym instalację wi-fi.

Konkurencja powoduje, że firmy nie poprzestają na jednej usłudze.

Na przykład dostawcy infrastruktury – tacy jak choćby założona przez polskiego przedsiębiorcę i zatrudniająca grupę informatyków spółka Ledatel – nie wykluczają też startu w przetargach na utrzymanie i operowanie sieciami wi-fi. Tu konkurować będą zapewne ze spółką firmą zależną PKP – PKP Telkol. Wysyp zamówień powoduje, że na rynku pojawiają się zupełnie nowe krajowe firmy.

Szybkie pociągi Pendolino stały się w świecie telekomunikacyjnym symbolem porażki. Zamawiająca pociągi spółka PKP InterCity nie uwzględniła w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (tzw. SIWZ) instalacji sieci dostępu do internetu wi-fi i mimo prób nie udało się tego błędu naprawić. Nauka była bolesna i nie poszła w las.

Wi-fi standardem

Pozostało 90% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy