Szybkie pociągi Pendolino stały się w świecie telekomunikacyjnym symbolem porażki. Zamawiająca pociągi spółka PKP InterCity nie uwzględniła w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (tzw. SIWZ) instalacji sieci dostępu do internetu wi-fi i mimo prób nie udało się tego błędu naprawić. Nauka była bolesna i nie poszła w las.
Wi-fi standardem
Wi-fi w SIWZ to już standard. – Zapis o konieczności montażu wi-fi znajduje się najczęściej już właśnie w przygotowanej przez zamawiającego Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia – przyznaje Łukasz Mikołajczyk, rzecznik Newagu, jednego z największych obok Pesy i państwowej Fabryki Pojazdów Szynowych H. Cegielski krajowych producentów lokomotyw i wagonów.
Newag wyposaża w wi-fi głównie pojazdy pasażerskie z rodziny Impuls (wykorzystywane przede wszystkim przez lokalnych przewoźników, takich jak SKM w Warszawie). Jak podaje rzecznik, do dziś to w sumie 125 pojazdów.
– Zabudowa podzespołów niezbędnych do uruchomienia sieci wi-fi na pojeździe odbywa się przez Newag, natomiast podzespoły te są produkowane przez jednego z dostawców – wyjaśnia Mikołajczyk, nie zdradzając nazwy tej firmy.