Problemy z płatnościami przekładają się na ogólny optymizm przedsiębiorców – negatywnie patrzy dziś w przyszłość więcej firm niż w I kwartale, a największymi pesymistami są firmy handlowe – wynika z badania BIG InfoMonitor. Badania dotyczące zjawiska zatorów płatniczych wśród MSP pokazują również, że jeśli odbiorca usług czy towaru przeciąga płatność przez miesiąc, to w 90 proc. przypadków nie zrobi też przelewu w kolejnym miesiącu.
Dobra koniunktura nie pomaga
Wysokie tempo wzrostu gospodarczego utrzymuje się w Polsce od czterech lat. Osiągnięta w 2017 r. dynamika PKB, wynosząca 4,6 proc., była najwyższa od siedmiu lat. Perspektywy na ten rok także są dobre, a ewentualne spowolnienie spodziewane w kolejnych latach, powinno być łagodne.
Według danych GUS, w ubiegłym roku przychody firm zatrudniających co najmniej dziesięć osób zwiększyły się o 7,8 proc. przy wzroście kosztów o 7,5 proc., a wynik finansowy netto wzrósł o 12,1 proc., sięgając niemal 150 mld zł. Złożył się nań zysk netto wyższy o 7,5 proc. niż w 2016 r. oraz strata netto, która zmniejszyła się o 13,5 proc. Niemal identyczny z ubiegłorocznym był odsetek firm osiągających zysk netto. Wynosił on 79,9 proc. ogółu przedsiębiorstw. Te dane wskazują na dobrą kondycję firm, kontrastując z opiniami i licznymi przykładami, świadczącymi o problemach dotykających sporą część przedsiębiorców. Dysonans ten jest jednak łatwy do wyjaśnienia – w małych podmiotach przychody w ubiegłym roku spadły o 0,5 proc., podczas gdy w dużych firmach wzrosły o 9,6 proc., powyżej przeciętnej. Na ogólny obraz sytuacji rzutuje też fakt, że duże firmy mają dominujący, sięgający prawie 60 proc. udział w przychodach przedsiębiorstw ogółem. Koniec końców więc, mimo że wskaźniki makroekonomiczne informują o bardzo dobrej kondycji gospodarki kraju oraz dobrej sytuacji gospodarek zagranicznych, jakość wzajemnych płatności przedsiębiorstw nie zmienia się na lepsze.
W II kwartale wciąż ponad połowie firm – 52 proc. dokuczają trwające min. 60 dni opóźnienia w uzyskiwaniu płatności od kontrahentów. W porównaniu z I kwartałem odnotowano jedynie symboliczną zmianę, odsetek firm, które miały w minionych sześciu miesiącach kłopot z uzyskaniem pieniędzy za sprzedany towar i usługi spadł z 52,6 proc. do 52,1 proc. Obecnie częściej niż pozostali na opóźnione płatności skarżą się firmy handlowe.