W Polsce nadal niewiele osób pracuje w domu i zdalnie kontaktuje się ze swoją firmą. Robi tak ok. 2 proc. pracowników, podczas gdy w Finlandii czy w Szwecji jest to co szósty zatrudniony. Telepraca ma jednak w Polsce coraz więcej zwolenników. Próbują ją upowszechniać organizacje zrzeszające pracodawców, osoby niepełnosprawne czy agencje doradztwa personalnego. Niektóre z organizacji wykorzystały pieniądze unijne, by prowadzić projekty edukacyjne. Warto zajrzeć na ich strony internetowe, bo jak przestrzegają eksperci: nie każdy pracownik i nie każdy pracodawca nadaje się do telepracy. Wymaga ona bowiem dyscypliny i dobrej organizacji.
Pierwszy był „Projekt telepraca – praca przyszłości”, który już się wprawdzie zakończył, ale nie zlikwidował swojej strony. Można na niej znaleźć praktyczne poradniki dla przedsiębiorców, którzy zastanawiają się, czy i jak zastosować ją w swoich firmach. Ze strony www.telepraca-efs.pl można się dowiedzieć nie tylko tego, czym jest telepraca, ale także jak zacząć ją organizować w firmie, jak przeprowadzić rekrutację. Profesjonalne porady podane są w prostej, żartobliwej formie. Rada dla tych, co się zastanawiają: Nie wdrażaj telepracy w twojej firmie, jeśli nie popierasz wyobraźni, kreatywności i odpowiedzialności pracowników...
Program doradczo-szkoleniowy Elastan („Elastyczne stanowiska pracy i ochrona kapitału intelektualnego firm”) jest prowadzony m.in. przez instytucje, uczelnie oraz lokalne stowarzyszenia z województwa mazowieckiego, a finansuje go Europejski Fundusz Społeczny. W ramach projektu w trzech mazowieckich miastach powstały centra telepracy. W każdym z tych centrów zorganizowanych jest 11 stanowisk pracy. Osoby tam zatrudnione współpracują z lokalnymi firmami. Na przykład w Pułtusku jedna z osób jest kosztorysantem napraw dla pięciu warsztatów samochodowych. W Garwolinie plastyk realizuje projekty graficzne dla okolicznych firm. Na stronie internetowej www.elastan.pl można też znaleźć podstawowe informacje, jak organizuje się takie centra, jakie mogą przynieść korzyści dla społeczności lokalnych i firm. W ramach projektu powstaje platforma internetowa z ogłoszeniami o pracy.
– Bądź flexi – mówi głos w radiowej reklamie i podaje adres strony www.flexipraca.pl. To jedyna strona i projekt, który jest realizowany bez unijnego wsparcia. Sponsorami kampanii są firmy: D-link, Intel i Toshiba. Na stronie umieszczono podstawowe informacje o telepracy oraz dziesięć zasad dla pracownika i dla przedsiębiorcy. Są też w zakładce „flexi-narzędzia” wizytówki produktów sponsorów kampanii, które mogą przydać się w organizacji telepracy (sprzęt elektroniczny i oprogramowanie dla niego). Podręcznik „Przewodnik po telepracy” znajdziemy na stronie kolejnego programu współfinansowanego przez UE: „Enter – partnerstwo na rzecz telepracy, przedsiębiorczości i równouprawnienia” – www.enter-telework.org