Stocznia inna niż pozostałe

Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego S.A. jest liderem na globalnym rynku okrętowym, z powodzeniem wygrywając w konkurencji z najlepszymi stoczniami europejskimi. Jest też jedną z nielicznych firm, które odpowiadają za pozytywny wizerunek przemysłu stoczniowego

Aktualizacja: 20.12.2008 13:43 Publikacja: 11.12.2008 00:18

Gdańska Stocznia Remontowa

Gdańska Stocznia Remontowa

Foto: Rzeczpospolita

Stocznia potrafiła znaleźć sposób nie tylko na przetrwanie, ale i na podbój światowych rynków. Jest w pierwszej piątce największych stoczni remontowych na świecie. Według magazynu „Drydock” wśród europejskich stoczni remontowych zajmuje pierwsze miejsce. Wraz z 25 innymi spółkami zależnymi tworzy dziś kapitałową Grupę REMONTOWA specjalizującą się w projektowaniu, budowie, przebudowach i remontach statków oraz innych konstrukcjach morskich. Buduje kompletnie wyposażone statki seryjne, a także awangardowe, ultranowoczesne prototypy, które od kilku lat trafiają na listy najciekawszych statków budowanych każdego roku na świecie (ranking Significant Ships).

Remontowa S.A. jest także najlepszą stocznią w Polsce. W ubiegłorocznym rankingu Best of European Business organizowanym przez Roland Berger Strategy, a którego patronem jest „Rzeczpospolita”, spółka zwyciężyła w gronie dużych firm w kategorii konkurencyjność międzynarodowa. Została doceniona właśnie za innowacyjność, w tym za budowę rafinerii ropy naftowej bezpośrednio na statkach. Na liście opracowanej przez Instytut Nauk Ekonomicznych PAN zajmuje 194. pozycję wśród 500 najbardziej innowacyjnych polskich firm.

Przychody Gdańskiej Stoczni Remontowej w ubiegłym roku przekroczyły 1 mld zł. Firma miała też ponad 40 mln zł zysku. Jest okrętem flagowym dla ponad 20 spółek tworzących Grupę Kapitałową Remontowej S.A. Cała Grupa zanotowała w zeszłym roku przychody rzędu 1,5 mld zł. Jest największym i najbardziej stabilnym pracodawcą prywatnym na Pomorzu. Wliczając pracowników stoczni, Grupy REMONTOWA oraz kooperantów, stocznia daje zatrudnienie łącznie ponad 10 tysiącom osób (ponad pięć tysięcy pracowników oraz ok. 2,5 tysiąca kooperantów).

Jednym ze źródeł sukcesu stoczni jest umiejętność szybkiej zmiany profilu produkcji i realizacji najdziwniejszych nawet zamówień. Remontowa miała swój udział w produkcji najnowszego i największego samolotu Airbus A-380. Zbudowała ona wartą 8 mln euro pływającą stację (rodzaj stalowego pontonu). Posłuży ona do przeładunku na rzeczne barki kadłubów A-380 wykonywanych w Niemczech, skrzydeł produkowanych w Anglii i stateczników z Hiszpanii. Wcześniej GSR była poddostawcą przy budowie mostu, który połączył Danię ze Szwecją.

Stocznia Północna, której współudziałowcem jest Gdańska Stocznia Remontowa, żyje głównie dzięki realizowaniu nietypowych zamówień, np. statków rybackich lub prototypowych jednostek budowanych według życzenia armatora. Buduje np. małe promy samochodowe przystosowane do żeglugi po norweskich fiordach oraz łodzie patrolowe dla klientów z państw dalekowschodnich. Wcześniej specjalizowała się w produkcji okrętów wojennych dla krajów Układu Warszawskiego.

Początki Gdańskiej Stoczni Remontowej im. J. Piłsudskiego S.A. sięgają 1 lipca 1952 roku. Tego dnia – na mocy zarządzenia ministra przemysłu maszynowego nr 105 z 9 czerwca 1952 r. – powstało przedsiębiorstwo pod pierwotną nazwą Baza Remontowa Ostrów. Dokument wydzielenia z ówczesnej Stoczni Gdańskiej Wydziału Remontu Okrętów, który dał początek Bazie Remontowej Ostrów, podpisał ówczesny dyrektor ds. technicznych Stoczni Gdańskiej Henryk Soyka. To ojciec dzisiejszego prezesa Remontowej S.A. – Piotra Soyki, który pracę w tej stoczni rozpoczął w roku 1972, a w 1989, po wygraniu konkursu, został jej dyrektorem naczelnym. 12 lat później doszło do prywatyzacji zakładu. Zdaniem władz spółki to właśnie zmiana struktury właścicielskiej umożliwiła szybki rozwój zakładu. Beata Chomątowska

[ramka]Mamy globalne ambicje

Innowacyjność jest główną siłą Remontowej S.A. Już w 1989 roku utworzyliśmy kilkanaście biur handlowych, które poszukują zleceń na rynkach całego świata. Źródłem naszej przewagi konkurencyjnej jest kompleksowość i dywersyfikacja. To pierwsze polega na oferowaniu armatorom pełnej usługi, od zaprojektowania statku, poprzez jego budowę, ewentualną przebudowę i remont, aż po serwis i doradztwo w zakresie technicznej eksploatacji flot.

Dywersyfikację z kolei realizują nasze spółki, które produkują i dostarczają wyposażenie na statki, a także mają ofertę dla rynku lądowego, co częściowo uniezależnia nas od wahań koniunktury na rynku okrętowym. Nie jesteśmy typową stocznią produkcyjną lub remontową. Pozycjonujemy się rynkowo jako stocznia zdolna do wykonania każdego, nawet najbardziej skomplikowanego produktu, od zdalnie sterowanego robota do prac podwodnych, aż po uniwersalny gazowiec LNG/LPG/LEG czy pływającą rafinerię. Naszym celem jest zdobycie pozycji najbardziej konkurencyjnej stoczni uniwersalnej w Europie.

b.ch.

Piotr Soyka, prezes Gdańskiej Stoczni Remontowej[/ramka]

Stocznia potrafiła znaleźć sposób nie tylko na przetrwanie, ale i na podbój światowych rynków. Jest w pierwszej piątce największych stoczni remontowych na świecie. Według magazynu „Drydock” wśród europejskich stoczni remontowych zajmuje pierwsze miejsce. Wraz z 25 innymi spółkami zależnymi tworzy dziś kapitałową Grupę REMONTOWA specjalizującą się w projektowaniu, budowie, przebudowach i remontach statków oraz innych konstrukcjach morskich. Buduje kompletnie wyposażone statki seryjne, a także awangardowe, ultranowoczesne prototypy, które od kilku lat trafiają na listy najciekawszych statków budowanych każdego roku na świecie (ranking Significant Ships).

Pozostało 86% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy