Wszystkie ręce na pokład
Tyle że ze względu na nieoczekiwaną i ogromną popularność tego programu wśród firm, agencja musiała skierować do oceny dokumentów konkursowych wielu dodatkowych pracowników, czasem nawet z niewielkim stażem.
Ocena wniosków jest bowiem bardzo pracochłonna. Wnioski są badane dwa razy – pod względem formalnym, a następnie merytorycznym. I na każdym z tych etapów jest możliwość zadawania pytań wnioskodawcy, uzupełnienia informacji czy w ogóle zmiany i napisania fragmentu na nowo. Każde wezwanie do uzupełnienia wniosku, poprawy lub wyjaśnień, wstrzymuje ocenę na maksymalnie siedem dni, w ciągu których wnioskodawca ma czas na poprawki. Jednak, jak tłumaczą doświadczeni pracownicy agencji, jeśli zmian nazbiera się dużo, trzeba ten projekt ocenić praktycznie od nowa, po raz kolejny.
– Podobno sporo projektów jest napisanych na kolanie na ostatnią chwilę więc poprawek będzie sporo. Stąd tak trudno szacować czas potrzebny do oceny jednego wniosku – mówi jedna z wieloletnich pracownic agencji.
Mazowsze i reszta kraju
Organizatorzy ostatniego naboru programu Go to Band faktycznie mogli być zaskoczeni nagłą popularnością konkursu. O ile w ostatnim, piątym naborze spłynęły 1393 wnioski, o tyle we wszystkich poprzednich czterech naborach organizowanych w latach 2016–2018 agencja otrzymała (łącznie!) 1999 wniosków o dofinansowanie. Wsparcie otrzymał blisko co drugi, razem 935 projektów. Jedną z przyczyn tak masowych zgłoszeń jest prawdopodobnie fakt, że może to być już ostatnia edycja Go To Brand w ramach obecnej perspektywy finansowej 2014–2020. Projekty tego konkursu muszą zostać zakończone do końca 2020 roku.
Tym razem maksymalnie dofinansowanie wynosi 430,2 tys. zł, kwalifikowane koszty sięgają miliona złotych, firma musi wnieść jedynie 15 proc. wkładu własnego. Program jest adresowany do małych i średnich firm. Przeznaczono nań 150 mln zł, w tym na wnioski pochodzące z Mazowsza czeka 30 mln zł, a na te z pozostałych regionów kraju – 120 mln zł. Pełna nazwa programu to poddziałanie 3.3.3 „Wsparcie MŚP w promocji marek produktowych – Go to Brand". Realizowany jest ze środków programu operacyjnego „Inteligentny rozwój na lata 2014-2020", a jego celem jest rozwój eksportu i umiędzynarodowienie działalności firm mikro, małych i średnich.
Firmy dostaną nie tylko dofinansowanie na rozwój działań eksportowych, ale też wsparcie merytoryczne – usługi doradcze w zakresie umiędzynarodowienia. Można z niego sfinansować nie tylko udział w targach, ale też budowę stoiska, strony internetowej i materiałów promocyjnych. Do wsparcia kwalifikują się firmy z 12 branż przyszłości, za które zostały uznane – biotechnologia, farmaceutyka, budowa i wykańczanie budowli, części samochodowe i lotnicze, maszyny i urządzenia, moda polska, IT/ICT, jachty i łodzie rekreacyjne, polskie specjalności żywnościowe, sprzęt medyczny i usług prozdrowotne, wreszcie kosmetyki i meble.