Młodzi kierowcy zapłacą więcej

Trwające od kilku kwartałów podwyżki cen mogą być bardziej odczuwalne dla najmłodszych kierowców

Publikacja: 09.10.2012 05:29

Młodzi kierowcy zapłacą więcej

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys SS Seweryn Sołtys

W tym roku już przynajmniej czterech ubezpieczycieli wprowadziło korekty w taryfach, podwyższając zwyżki dla młodych kierowców z tytułu wieku, informuje porównywarka ipolisa.pl. Osoby przed trzydziestką płacą za polisę OC średnio od 30 do nawet 130 proc. więcej. – Podobna polityka w stosunku do młodych kierowców, utrzymuje się od kilku lat i nie widać tendencji do zmiany stanowiska ze strony firm – komentuje Katarzyna Siwiec, menedżer ds. ubezpieczeń w ipolisa.pl.

Za duża wiara w siebie

Z analizy przyczyn wypadków prowadzonych przez ubezpieczycieli wynika, że największe zagrożenie na drodze stanowi brawura i brak doświadczenia kierującego pojazdem. Według policji największy odsetek ciężkich wypadków, w tym śmiertelnych, w stosunku do populacji jest w grupie wiekowej 18–29 lat. – Główny problem to przecenianie na drodze możliwości przez młodych kierowców – mówi Maciej Kuczwalski z multiagencji CUK Ubezpieczenia.

– Mimo że społeczeństwo się starzeje, młodych kierowców jest dużo. Dla ubezpieczycieli niezwykle ważne jest, by być świadomym ich podwyższonego poziomu szkodowości i odpowiednio je wycenić – mówi Grzegorz Anczewski z Link4. Chodzi zarówno o szkody materialne, jak i o często znacznie kosztowniejsze szkody osobowe.  Właśnie między innymi z tego powodu brytyjskie Stowarzyszenie Ubezpieczycieli (ABI) postuluje nałożenie znacznie bardziej restrykcyjnych przepisów na młodych kierowców, m.in. zabronienia im prowadzenia auta między 11 wieczorem a 4 rano czy zabierania do auta młodych pasażerów. W rezultacie ma to zwiększyć bezpieczeństwo na brytyjskich drogach, ale też pozytywnie wpłynąć na ceny polis dla młodych kierowców.

Jak wynika z danych ABI, tylko jeden na ośmiu kierowców w Wielkiej Brytanii ma poniżej 25 lat, jednak jeden na trzech, którzy giną na drogach jest właśnie w tym wieku. Osiemnastolatkowie są też statystycznie trzykrotnie bardziej narażeni na udział w wypadku drogowym niż 48-latkowie.  Polska Izba Ubezpieczeń na razie nie prowadzi podobnego programu.

„Nie" tuningowi

Na rynku tylko jedna firma, sopocka Ergo Hestia, ma wyraźny, dedykowany produkt ubezpieczeniowy kierowany do młodych, na mniejszą skalę podobną ofertę wprowadziło też niedawno PZU.

– Ofertę You Can Drive wprowadziliśmy do sprzedaży 2,5 roku temu i jesteśmy bardzo zadowoleni z rezultatów. Najważniejsze, by do wyceny młodego kierowcy stosować rozmaite kryteria, które pozwalają tak określić profil kierowcy, by każ-dy płacił adekwatną składkę. Jesteśmy przeciwni dyskryminowaniu młodych poprzez zaporowe podnoszenie składek – mówi Maciej Kuźmicz, rzecznik Ergo Hestii. Polisą w ramach YCD nie ma szans zostać objęty np. samochód po tuningu.

Młodzi źle wypadają także w analizach Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Spośród wszystkich kierowców polisy OC najczęściej nie kupują mężczyźni do 29 lat. Statystycznie najwięcej nieubezpieczonych mieszka w województwach: lubuskim, opolskim, małopolskim oraz warmińsko-mazurskim. Pracują dorywczo, prowadzą gospodarstwa rolne, są bezrobotni lub pobierają rentę. Często są na utrzymaniu rodziców, mają małe dzieci. Większość z nich prowadzi fiata lub opla, pewna grupa jeździ polonezami.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

z.reda@rp.pl

W tym roku już przynajmniej czterech ubezpieczycieli wprowadziło korekty w taryfach, podwyższając zwyżki dla młodych kierowców z tytułu wieku, informuje porównywarka ipolisa.pl. Osoby przed trzydziestką płacą za polisę OC średnio od 30 do nawet 130 proc. więcej. – Podobna polityka w stosunku do młodych kierowców, utrzymuje się od kilku lat i nie widać tendencji do zmiany stanowiska ze strony firm – komentuje Katarzyna Siwiec, menedżer ds. ubezpieczeń w ipolisa.pl.

Pozostało 85% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy