Na 11 proc. oceniła na koniec 2012 r. penetrację mobilnym dostępem w Polsce grupa Telekomunikacji Polskiej w ostatnim raporcie rocznym. Jeżeli jej szacunki są dokładne, to liczba klientów tych usług wyniosłaby ok. 4,2 mln. Sama TP miała niespełna 1 mln klientów.

Dla porównania Urząd Komunikacji Elektronicznej podał w raporcie o stanie rynku za 2011 r. penetrację mobilnym dostępem na 8,7 proc., czyli 3,3 mln klientów. Oznacza to, że w ubiegłym roku rynek urósł o 900 tys. mobilnych dostępów. Choć pełne dane o rynku telekomunikacyjnym w 2012 r. nie są jeszcze dostępne, to można podejrzewać, że żaden segment rynku nie mógł się pochwalić taką dynamiką.

Ponadto szacunki TP obejmują wyłącznie użytkowników dedykowanych usług dostępowych, a nie pakietów sprzedawanych użytkownikom telefonów komórkowych, których w niedługim czasie może być więcej (po części kosztem liczby abonentów dedykowanych usług, skoro coraz częściej smartfon pełni rolę hotspota).

TP zwraca uwagę, że dzisiaj mobilny dostęp stanowi w znacznej mierze subsytytucję dla dostępu stacjonarnego. Operator podaje, że około połowy jego klientów korzysta z tych usług tylko, lub prawie tylko w domu.