Z badania Europ Assistance Polska wynika zaś, że nawet na rowerze cenimy sobie bezpieczeństwo, ale rzadko używają odblasków i kasku, a tylko 5 proc. z nich zdecydowało się na zakup odpowiedniego ubezpieczenia.
Badanie pokazało też, że rowerzyści uważają, że aż ponad połowa innych amatorów dwóch kółek, z którym stykają się na drodze zachowuje się niebezpiecznie. Na rowerze jeżdżą przede wszystkim w celach rekreacyjnych (87 proc.) i w towarzystwie (75 proc.).
- Około 66 proc. respondentów sprawdza przed przejażdżką stan swojego roweru. Większość rowerzystów (77 proc.) używa odblasków – czytamy w raporcie z pierwszego Ogólnopolskiego Badania Rowerowego, jakie wykonano w lutym 2015 r. na zlecenie Europ Assistance Polska. - Niepokoi jednak fakt, że aż jedna czwarta nie stosuje tego zabezpieczenia, mimo że zgodnie z obowiązującymi przepisami rower musi mieć z tyłu obowiązkowy odblask koloru czerwonego. Dodatkowo 48 proc. jeździ tylko po wyznaczonych trasach, a 33 proc. cyklistów używa kasku. Co ciekawe kobiety częściej niż mężczyźni jeżdżą tylko po wyznaczonych trasach, rzadziej jednak używają kasków czy ochraniaczy. Z kolei rodzice, którzy zabierają swoje dzieci na przejażdżki rowerowe najchętniej przewożą je w foteliku rowerowym (40 proc.), tylko 4 proc. korzysta ze specjalnych przyczepek. W większości jednak (56 proc.) dzieci podróżują na własnych rowerach.
Z badania wynika jednak niezbicie, że bezpieczeństwo jest kluczowe dla większości rowerzystów, jednak zwraca uwagę fakt, że niewielu z nich korzysta ze specjalnych ubezpieczeń dla rowerzystów. Zaledwie 5 proc. badanych przyznaje, że posiada tego typu ubezpieczenie. 49 proc. z nich kupiło ubezpieczenie samodzielnie, a reszta otrzymała je w ramach innego ubezpieczenia. Tymczasem na rynku dostępne są już ubezpieczenia dedykowane rowerzystom, takie jak Pomoc Rowerowa od Europ Assistance Polska. Warto jednak zadbać o swój rower i nie dopuścić do jego kradzieży. Najpopularniejsze jest zabezpieczenie mechaniczne, które stosuje 71 proc. badanych. Najczęściej są to łańcuchy, linki i zapięcia typu un-lock. 16 proc. osób znakuje swój rower, a 14 proc. stosuje blokadę na tylne koło. Mimo to co dziesiąty rowerzysta przyznaje, że w ciągu kilku ostatnich lat skradziono mu rower. Jak wynika ze statystyk, najczęściej kradzieży dokonywano z miejsca zamieszkania, przede wszystkim z piwnicy, gdzie cykliści najczęściej przechowują swoje rowery (25 proc. kradzieży).
W większości gospodarstw domowych znajdują się dwa (39 proc.) lub trzy (25 proc.) rowery. Najczęściej są to rowery górskie (55 proc.) i miejskie (54 proc.), rzadziej rowery trekkingowe (11 proc.) i kolarzówki (8 proc.). Co ciekawe rowerów górskich częściej używają mężczyźni i osoby młode. Rowery przeznaczone do jazdy w mieście preferują kobiety i osoby starsze. Interesujący jest też fakt, że rower miejski jest bardziej popularny wśród mieszkańców wsi, a górski wśród mieszkańców miast.