Reklama
Rozwiń
Reklama

Ochrona wizerunku dzieci w internecie. Potrzeba przepisów, ale i edukacji

Aby należycie zabezpieczyć prywatność małoletnich, trzeba uświadamiać nie tylko ich, ale i rodziców oraz nauczycieli, o potencjalnych skutkach publikacji zdjęć.

Publikacja: 10.12.2024 19:09

Ochrona wizerunku dzieci w internecie. Potrzeba przepisów, ale i edukacji

Foto: Adobe Stock

10 grudnia, w Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka, rzecznik praw dziecka organizowała debatę pt. „Więcej szacunku dla młodego wizerunku”. Był to element szerszej kampanii informacyjnej pod tym samym hasłem, która ma na celu m.in. uwrażliwić na kwestię ochrony wizerunku, podkreślać podmiotowość młodych w obszarze zarządzania nim oraz edukować na temat występujących ryzyk.

Dobro dziecka w internecie. Małoletnich trzeba pytać o zgodę na publikację każdego zdjęcia

W pierwszym panelu oddano głos przedstawicielom młodych, którzy zwrócili uwagę, że przede wszystkim chcą, by dorośli pytali ich o zgodę na publikację zdjęć, na których się znajdują.

Kamila Wnuk, aktywistka Akcji Uczniowskiej, działaczka na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, przytoczyła sytuacje, w których opinia uczniów w tym względzie nie była szanowana. Przykładowo, gdy dziecko stwierdziło, że nie chce być na zdjęciu, nauczycielka zagroziła wpisaniem uwagi i obniżeniem oceny z zachowania, a następnie wezwała psychologa, by porozmawiał z uczniem. Dlatego ważne jest, aby dziecko miało możliwość wyrażenia zgody na publikację każdego zdjęcia, bo to ono będzie mierzyć się z ewentualnymi negatywnymi konsekwencjami.

– Mówimy o podmiotowości młodych ludzi, ale nie pytamy ich o zdanie. Prawo do wizerunku jest pewnym dobrem, jest ważne w realizacji prawa do partycypacji osób młodych, uwieczniania działań np. aktywistycznych – mówił z kolei Jan Gawroński, społeczny zastępca RPD.

Zbyt słaba ochrona wizerunku dzieci. Potrzeba zmian prawnych

Kolejny panel poświęcony był aspektom prawnym. Renata Bem z UNICEF wskazała, że najnowsze badanie IBRRIS wskazuje, iż najbardziej o konsekwencje publikacji wizerunku dziecka boją się nauczyciele (56 proc.), w drugiej kolejności rodzice (28 proc.), zaś najmniej sami małoletni – tylko 9 proc. Jednocześnie jednak aż 40 proc. rodziców uprawia tzw. sharenting, czyli upublicznianie zdjęć dzieci w mediach społecznościowych bez ich zgody.

Reklama
Reklama

Z kolei adwokatka Adriana Denys-Starzec wskazała że zarówno kodeks cywilny, jak i prawo autorskie nie zapewniają odpowiedniej ochrony wizerunku małoletniego. Nie pomaga też kodeks rodzinny i opiekuńczy, który przewiduje że zdanie dziecka należy brać pod uwagę tylko w „poważniejszych” sprawach, podczas gdy art. 12 konwencji o prawach dziecka nakazuje to robić w każdym wypadku.

Wizerunek dzieci w sieci. Wciąż mamy zbyt małą świadomość swoich praw

W ostatnim panelu poruszono kwestię dobrych praktyk przy publikowaniu zdjęć dzieci przez szkoły i inne podobne instytucje. Damian Jaworek, warszawski rzecznik praw uczniowskich, wskazywał, że nie wpływają do niego skargi na opublikowanie zdjęć ucznia bez zgody, czy to dziecka, czy rodziców, co jednak wynika zapewne z małej świadomości, że można się w ogóle na taką publikację nie zgodzić. 

– Świadomość uczniów o prawie do ochrony wizerunku jest jeszcze niska, a uczniowie są w (stanie – przyp. red) zależności od szkoły i czują, że muszą się dostosować. Nadzieję daje to, że powoli budzi się świadomość rodziców. Edukujemy w sprawie tego, że można zgodę cofnąć i jej nie wyrazić. Brak zgody nie może warunkować udziału w konkursie – mówiła z kolei Magdalena Kępka-Panek z Biura RPD.

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Sądy i trybunały
Co dalej z Trybunałem po wyroku TSUE? Setki orzeczeń do podważenia
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Edukacja
Pisownia na nowo. Co zmieni się w polskiej ortografii od przyszłego roku?
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama