Kilka miesięcy temu założyłam firmę. Prowadzę ją jako osoba fizyczna mająca zarejestrowaną działalność gospodarczą. Po rejestracji w ciągu kilku tygodni zostałam zasypana ulotkami reklamowymi różnych banków, instytucji finansowych, firm usługowych i księgowych. Czy dane mojej firmy (a właściwie mnie samej) nie podlegają ochronie i każdy może je wykorzystywać do przesyłania mi swoich ofert?
Zarówno generalny inspektor ochrony danych osobowych (GIODO), jak i sądy stoją na stanowisku, że dane osób prowadzących działalność gospodarczą nie podlegają takiej ochronie jak dane zwykłych osób fizycznych. GIODO w swojej decyzji z 2005 r. podkreślił, że osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą powinna brać pod uwagę, że jej dane umieszczone w gminnej ewidencji są jawne. Każdy ma do nich prawo dostępu (czasami nawet można je znaleźć w Internecie). Przedsiębiorca-osoba fizyczna musi więc w tym zakresie zgodzić się na ograniczenie swojej prywatności.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 28 listopada 2002 r. (II SA 3389/01) podkreślił, że jeśli przedsiębiorca użył do identyfikacji firmy swoich danych osobowych, to nie może się domagać – jako osoba fizyczna – ich ochrony.
Są one bowiem wykorzystywane nie jako dane osobowe, ale dane firmy.
Podstawa prawna: