Najnowsze dane dotyczące wartości sprzedaży detalicznej napawają optymizmem. W marcu bieżącego roku odnotowaliśmy znaczny skok popytu ze strony konsumentów. Odnotowane wyniki są sporym i pozytywnym zaskoczeniem. I tak sprzedaż detaliczna w strefie euro w analizowanym okresie  w ujęciu miesiąc do miesiąca wzrosła o 0,3 proc., po wzroście o 0,1 proc., po korekcie - poinformował Eurostat, biuro statystyczne Unii Europejskiej. Wynik jest dużo lepszy od prognoz. Analitycy ankietowani przez agencje Bloomberg prognozowali, że sprzedaż w ujęciu miesięcznym spadnie o 0,2 proc.

Sprzedaż detaliczna rok do roku wzrosła w eurolandzie w marcu o 0,9 proc., po wzroście w poprzednim miesiącu o 1,0 proc., po korekcie. Tu spodziewano się wzrostu o 1,0 proc.

Sprzedaż detaliczna w Polsce w marcu wzrosła w tym samym czasie o 1,6 proc. w ujęciu miesiąc do miesiąca oraz o 2,4 proc. w ujęciu rok do roku – podał Eurostat. Dane roczne zostały skorygowane o liczbę dni roboczych, zaś dane miesięczne są odsezonowane.

Dane Eurostatu obejmują także najmniejsze firmy, zatrudniające poniżej 10 pracowników, czyli w tym przypadku małe, rodzinne sklepy, a z kolei nie biorą pod uwagę sprzedaży samochodów. To właśnie małe sklepy mogą notować spadki sprzedaży, a dane GUS odzwierciedlają w dużej mierze postępującą koncentrację w handlu detalicznym (wzrost sprzedaży w dyskontach i supermarketach).

Według GUS sprzedaż detaliczna w marcu wzrosła o 3,1 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2013 roku, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 12,5 proc.