Reklama

23 stanów wypowiada wojnę administracji Trumpa

Władze Kalifornii wraz z 22 innymi stanami, Nowego Jorku i Los Angeles złożyły w sądzie apelacyjnym w Waszyngtonie pozew przeciwko decyzji Agencji Ochrony Środowiska (EPA) o odebraniu Kalifornii prawa ustalania surowych norm emisji spalin pojazdów i zwiększania sprzedaży pojazdów nie emitujących ich (ZEV)

Publikacja: 17.11.2019 12:56

23 stanów wypowiada wojnę administracji Trumpa

Foto: Bloomberg

EPA cofnęła we wrześniu to prawo przyznane Kalifornii w 2013 r. Prokurator generalny tego stanu, Xavier Becerra, koordynujący pozew powiedział Reuterowi, że Kalifornia będzie agresywnie walczyć o ochronę jej władzy prawnej. — Będziemy walczyć o wszystko, co dostaliśmy, o wszystko co osiągnęliśmy i o wszystko, co nadal wymaga zrobienia. Administracja Trumpa prowadzi w dalszym ciągu walkę po stronie skażających środowisko dla zysku zamiast zająć się skażeniem powietrza i ochroną zdrowia publicznego — powiedział.

Obecna inicjatywa nawiązuje do pozwu złożonego we wrześniu przez 23 stany z Kalifornią na czele przeciwko krajowemu urzędowi bezpieczeństwa ruchu drogowego NHTSA, w którym domagają się cofnięcia równoległego przepisu, że prawo federalne zabrania Kalifornii ustalania własnych norm emisji spalin i wielkości sprzedaży ZEV.

Uprawnienie Kalifornii w sprawie ZEV przyjęte w 1990 r. i kilkakrotnie zmieniane przewiduje zwiększanie sprzedaży e-aut i innych pojazdów nie emitujących spalin. W 2018 r. władze tego stanu przewidywały, że w 2025 r. auta o zerowej emisji i hybrydy plug-in będą stanowić 8 proc. rynku nowych pojazdów.

EPA odmówiła skomentowania pozwu, ale wyjaśniła, że nie odebrała odrębnych uprawnień Kalifornii w realizacji programu promowania pojazdów o niskiej emisji spalin i norm dotyczących szkodliwych spalin wywołujących smog. W ostatnich 50 latach Agencja przyznała Kalifornii ponad 100 wyłączeń od norm emisji spalin, przepisy tego stanu o spalinach wprowadzono w kilkunastu innych stanach USA.

W październiku wielcy producenci, m.in. GM, Toyota i Fiat Chrysler poparli starania administracji, by zabronić Kalifornii ustalania własnych norm. Bronili stanowiska władz federalnych w sprawach uruchomionych w Waszyngtonie przez władze stanowe i organizacje ekologów przeciwko ustalaniu norm przez NHTSA. Kalifornia i inne stany złożyły teraz odrębny wniosek dotyczący ustalania norm przez NHTSA.

Reklama
Reklama

Pozew jest najnowszym starciem w batalii władz stanowych z administracją Trumpa o wysoką stawkę: przyszłość pojazdów w Stanach. W sierpniu resort sprawiedliwości uruchomił postępowanie dot. konkurencji wobec Forda, Hondy, BMW i Volkswagena w sprawie ich umowy z Kalifornią o zaakceptowaniu zmienionych przez ten stan norm emisji spalin. Przedstawiciele tych firm zostali wezwani do złożenia wyjaśnień.

W sierpniu 2018 administracja zaproponowała zamrożenie normy sprawności energetycznej pojazdów na poziomie z 2020 r. (37 mil na galonie paliwa) do 2026 r., znacznie łagodniejszej od 46,7 mil/galon za administracji Obamy. Obecna ekipa zapowiedziała ogłoszenie ostatecznych wymogów za kilka miesięcy. Mają nieco zwiększyć tę sprawność wobec pierwotnej propozycji, mówi się o zwiększeniu normy o 1,5 proc., ale nadal będzie znacznie łagodniejsza niż za czasów B. Obamy.

Biznes
„Król kabanosów” musi zapłacić 20 mln zł. Sąd podniósł wartość listu żelaznego
Materiał Promocyjny
Kameralna. Niska zabudowa, wysoki standard myślenia o przestrzeni
Biznes
Kompetencje, których nie da się uczyć jak dawniej
Biznes
Polskie średnie i duże firmy gotowe na globalną ekspansję
Biznes
Ożywienie zatrudnienia w 2026, LOT traci szansę na rozwój, podatki duszą spółki
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Polskie bombki podbijają świat, Netflix przejmuje WBD i spór o przyszłość NATO
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama