Toyota i Honda: będzie wyścig zwolnień

Toyota Motor, zwolni połowę pracowników zatrudnionych czasowo w Japonii. Pracę straci 3000 osób. Honda natomiast zawiesi na wiosnę produkcję w zakładach w Swindon w południow Anglii. Na razie obejdzie się jednak bez zwolnień

Publikacja: 21.11.2008 12:46

Toyota i Honda: będzie wyścig zwolnień

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Redukcja etatów w Toyocie potrwa do końca Marca 2009 r., do tej pory Toyota zatrudniała 6 tys. pracowników czasowych.

Japoński koncern idzie w ślad za Mazdą i Isuzu, którzy wczoraj zapowiedzieli, że zmniejszą liczbę pracowników czasowych o 2,7 tys. w odpowiedzi na spadek sprzedaży w branży motoryzacyjnej.

Na początku miesiąca Toyota zmniejszyła prognozy zysku netto na obecny rok podatkowy o 68 proc., to największy spadek w ciągu 18 lat.

- Spadający eksport stanowi duży problem dla produkcji w Japonii. Mało prawdopodobne jest, że fabryki zostaną zamknięte, ale jeśli popyt na auta dalej będzie spadał w takim tempie, to pojawią się przestoje na liniach produkcyjnych, zmniejszy się liczba zmian, a plany otwarcia nowych fabryk zostaną wstrzymane - mówi Hirofumi Yokoi, analityk rynku motoryzacyjnego CSM Worldwide, tokijskiej firmy konsultingowej.

Honda próbuje sobie radzić ze spadkiem popytu na świecie i nie zwalniać załogi. Będą przestoje, ale żaden z 4,8 tys. pracowników Hondy w Swindon nie zostanie zwolniony, a za okres przestoju wszyscy otrzymają pełne wynagrodzenie.

W Swindon produkowane są modele Civic oraz CR-V. Jesienią 2009 r. ma ruszyć produkcją małolitrażowego modelu Jazz.

Poziom produkcji w Swindon w obecnym roku finansowym do końca marca 2009 r. zmniejszy się do 175 tys. pojazdów z zaplanowanych wcześniej 228 tys.Honda wcześniej miała w planach wprowadzenie w lutym 13-dniowego przestoju, ale obecnie zdecydowała wydłużyć go na okres dwóch miesięcy.

Według rzecznika, Honda zmniejszy produkcję także w swoich zakładach w Japonii i USA.

O zmniejszeniu potencjału produkcyjnego poinformowali uprzednio inni producenci pojazdów w W. Brytanii, m.in. Nissan i Land Rover.

Japoński eksport spadł w październiku najszybciej na przełomie ostatnich 7 lat, a sprzedaż Toyoty spadła w październiku o 23 proc.

Redukcja etatów w Toyocie potrwa do końca Marca 2009 r., do tej pory Toyota zatrudniała 6 tys. pracowników czasowych.

Japoński koncern idzie w ślad za Mazdą i Isuzu, którzy wczoraj zapowiedzieli, że zmniejszą liczbę pracowników czasowych o 2,7 tys. w odpowiedzi na spadek sprzedaży w branży motoryzacyjnej.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Biznes
Polska odkręca kurek z pieniędzmi na AI. Chodzi o miliardy złotych
Biznes
Pragmatyczna transformacja – dobre rozwiązanie na trudny czas
Biznes
Orlen chce transformować nie tylko Polskę, ale i nasz region
Biznes
Bezpieczeństwo energetyczne – warunek odpowiedzialnej transformacji
Biznes
Polskie drogi zalewa fala starych, niechcianych za granicą aut