Chiny: zawieszone wszystkie projekty kolejowe

Chiny po katastrofie z lipca zawiesiły wszystkie nowe projekty budowy linii kolejowych oraz zapowiadają kontrole istniejących odcinków

Publikacja: 11.08.2011 14:20

Chiny: zawieszone wszystkie projekty kolejowe

Foto: Bloomberg

Dyrekcja kolei zmniejszyła ponadto prędkość kursowania składów po nowych trasach szybkiej kolei i zapowiedziała kontrole bezpieczeństwa wszystkich odcinków oddanych już do użytku oraz będących w budowie. Będą też dotyczyć jakości sprzętu, projektowania i szkolenia załóg do pracy przy budowanych trasach i oddanych do użytku.

Rząd oświadczył, że zawiesza na czas potrzebny do zbadania i zatwierdzenia wszystkie nowe projekty budowy linii kolejowych. Ponadto dokładnie sprawdzi projekty już złożone do akceptacji.

Stworzenie największej na świecie sieci superszybkiej kolei było jednym z kluczowych celów politycznych Pekinu, jednak zderzenie dwóch takich składów 23 lipca w Wenzhou i śmierć 40 osób wywołało oburzenie w kraju i zmusiło rząd do zmiany postępowania.

Katastrofa — największa w Chinach od 2008 r. — wywołała falę krytyki pod adresem resortu kolei, a także zarzuty, że rząd poświęcił bezpieczeństwo na rzecz szybkości tworzenia tej sieci. Nawet oficjalne środki przekazu, włącznie z organem KC KP Chin, „Żenmin Żypao", dołączyły do fali krytyki twierdząc, że kraj nie potrzebuje „PKB pobrudzonego krwią".

– Czujemy głęboką winę i smutek z powodu tragicznej otarty życia i mienia w tym wypadku — stwierdził minister kolei, Sheng Guangzu po posiedzeniu rządu z premierem Wen Jiabao.

Katastrofa wymusiła na rządzie duże zmiany w sieci szybkich pociągów. Odpowiedzialny za nie resort ogłosił teraz o zmniejszeniu maksymalnej prędkości z 250 do 200 km/h, z konsekwencjami na ceny biletów i rozkład jazdy.

Dworzec w Szanghaju uprzedził w swej witrynie internetowej o zawieszeniu tymczasowo sprzedaży biletów na pociągi odjeżdżające z monista po poniedziałku, bo musi dokonać zmian w rozkładzie.

Rada Państwa (rząd) chcąc spełnić publiczne postulaty przejrzystego śledztwa po katastrofie dodała do ekipy więcej specjalistów śledczych, uczonych i przedstawicieli różnych urzędów centralnych. Odrębnie podano o usunięciu z ekipy śledczej wiceministra kolei Peng Kaiyu i szefa departamentu bezpieczeństwa pracy Chen Lanhua, po żądaniach społecznych.

Kontrowersje zaszkodziły także producentowi składów, China CNR Corp, któremu polecono wstrzymano dostawy po kolejnych opóźnieniach w uruchamianiu nowej, prestiżowej trasy Pekin-Szanghaj. Resort nakazał wstrzymanie dostaw po problemach w produkcji składów przez jeden zakład tej firmy.

Chiny mają już największą na świecie sieć superszybkiej kolei. Pod koniec 2010 r. liczyła 8358

km, a władzę planowały, że do 2012 r. przekroczy 13 tys. km, a do 2020 16 tys. km. W grudniu podano oficjalnie, że pociąg chińskiej produkcji osiągnął prędkość 486 km/h, bijąc światowy rekord seryjnego składu.

Na początku bieżącego roku pojawiły się już rysy na tym obrazie. Po pogłoskach o powszechnej korupcji na wysokim szczeblu w branży kolejowej ograniczono maksymalną prędkość składów do 300 km/h. W lutym strącił pracę minister kolei Liu Zhijun, bo podobno przyjął 800 mln juanów (125 mln dolarów) łapówek w ciągu kilku lat za kontrakty na szybką kolej. Chiński NIK ogłosił w marcu, że firmy budowlane i osoby fizyczne wyprowadziły w 2010 r. 187 mln juanów z funduszy przeznaczonych na trasę Pekin-Szanghaj.

Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni