Dyrekcja kolei zmniejszyła ponadto prędkość kursowania składów po nowych trasach szybkiej kolei i zapowiedziała kontrole bezpieczeństwa wszystkich odcinków oddanych już do użytku oraz będących w budowie. Będą też dotyczyć jakości sprzętu, projektowania i szkolenia załóg do pracy przy budowanych trasach i oddanych do użytku.
Rząd oświadczył, że zawiesza na czas potrzebny do zbadania i zatwierdzenia wszystkie nowe projekty budowy linii kolejowych. Ponadto dokładnie sprawdzi projekty już złożone do akceptacji.
Stworzenie największej na świecie sieci superszybkiej kolei było jednym z kluczowych celów politycznych Pekinu, jednak zderzenie dwóch takich składów 23 lipca w Wenzhou i śmierć 40 osób wywołało oburzenie w kraju i zmusiło rząd do zmiany postępowania.
Katastrofa — największa w Chinach od 2008 r. — wywołała falę krytyki pod adresem resortu kolei, a także zarzuty, że rząd poświęcił bezpieczeństwo na rzecz szybkości tworzenia tej sieci. Nawet oficjalne środki przekazu, włącznie z organem KC KP Chin, „Żenmin Żypao", dołączyły do fali krytyki twierdząc, że kraj nie potrzebuje „PKB pobrudzonego krwią".
– Czujemy głęboką winę i smutek z powodu tragicznej otarty życia i mienia w tym wypadku — stwierdził minister kolei, Sheng Guangzu po posiedzeniu rządu z premierem Wen Jiabao.