Reklama

Milionowe inwestycje w komunikację autobusów

Aż 170 mln zł chcą wyłożyć zagraniczni inwestorzy na firmy zajmujące się drogowym transportem pasażerów

Publikacja: 07.11.2011 03:03

Milionowe inwestycje w komunikację autobusów

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

Trójka liderów – izraelski Mobilis, francuska Veolia i irlandzki PolskiBus – wydała dotychczas ponad 300 mln zł.

Do wyłożenia kolejnych kilkudziesięciu milionów złotych w najbliższym czasie przymierza się Mobilis. Spółka ubiega się o zakup od Skarbu Państwa dwóch spółek transportowych – PKS w Częstochowie i PKS w Lublińcu. – W Polsce zainwestowaliśmy już ok. 200 mln zł, z tego w zakup spółek ok. 100 mln zł. Na umocnienie swojej pozycji wydamy kolejne ok. 100 mln zł – mówi Eugeniusz Szymonik, prezes Mobilis Polska.

Grupa składa się obecnie z dziewięciu spółek samochodowych, a w najbliższych dniach dojdzie do niej kolejna – PKS z Piotrkowa Trybunalskiego. Ma 1,6 tys. autobusów i 200 mln przewiezionych pasażerów rocznie. Izraelczycy zabiegają jeszcze o zakup PKS Olsztyn. Spółkę, o którą walczyła również Veolia, Skarb Państwa sprzedał inwestorowi spoza branży. – To firma z rynku nieruchomości. Złożyliśmy już wstępną ofertę odkupienia działalności przewozowej – mówi prezes Szymonik.

Jak dodaje, ma nadzieję, że prywatyzowana będzie również warszawska spółka transportowa. Na tym na razie chciałby zakończyć akwizycje.

Francuska Veolia zainwestowała już w polski rynek ok. 100 mln zł. – Zawsze z uwagą przyglądamy się każdemu projektowi – deklaruje Tomasz Rochowicz, prezes Veolia Transport Polska. Rynek wciąż sonduje niemiecka Arriva. Przewoźnik złożył ofertę zakupu mazowieckich PKS, które ostatecznie w ubiegłym roku trafiły w ręce Mobilisu.

Reklama
Reklama

Wydawało się, że sporo zamieszania w branży spowoduje pojawienie się spółki PolskiBus.com należącej do Irlandczyka Briana Soutera. Przewoźnik rozpoczął działalność od kupna 18 autobusów i uruchomienia kursów na trasach pomiędzy głównymi miastami Polski. Bilety, z odpowiednim wyprzedzeniem, można kupić nawet za złotówkę. W uruchomienie przewozów zainwestował ok. 20 – 30 mln zł. Teraz zapowiedział kupno kolejnych 50 autobusów za ok. 15 mln euro i wejście na nowe trasy. Docelowo, jak deklaruje Brian Souter, w Polsce planuje mieć 100 pojazdów.

Firma nie jest jednak bezpośrednią konkurencją dla spółek kupujących PKS. – To zupełnie inny profil działalności, my nie obsługujemy połączeń lokalnych – podsumowuje Piotr Pogonowski reprezentujący przewoźnika. W dalekich relacjach kursują jednak również Veolia czy Mobilis. Ten ostatni obsługuje najdłuższą w Polsce trasę – z Helu do Zakopanego.

Obecnie w kraju działa jeszcze ok. 170 państwowych PKS Kiedy Skarb Państwa rozpoczął prywatyzację samochodowych spółek, przewoźników było 373. Każdy z nich jest wart od kilku do kilkudziesięciu milionów złotych. – Rynek transportu samochodowego osób jest przeregulowany. Kupienie spółki jest dużo łatwiejsze niż budowa jej od podstaw i występowanie o zgody na obsługę tras – podsumowuje szef Mobilisu.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama