Milionowe inwestycje w komunikację autobusów

Aż 170 mln zł chcą wyłożyć zagraniczni inwestorzy na firmy zajmujące się drogowym transportem pasażerów

Publikacja: 07.11.2011 03:03

Milionowe inwestycje w komunikację autobusów

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

Trójka liderów – izraelski Mobilis, francuska Veolia i irlandzki PolskiBus – wydała dotychczas ponad 300 mln zł.

Do wyłożenia kolejnych kilkudziesięciu milionów złotych w najbliższym czasie przymierza się Mobilis. Spółka ubiega się o zakup od Skarbu Państwa dwóch spółek transportowych – PKS w Częstochowie i PKS w Lublińcu. – W Polsce zainwestowaliśmy już ok. 200 mln zł, z tego w zakup spółek ok. 100 mln zł. Na umocnienie swojej pozycji wydamy kolejne ok. 100 mln zł – mówi Eugeniusz Szymonik, prezes Mobilis Polska.

Grupa składa się obecnie z dziewięciu spółek samochodowych, a w najbliższych dniach dojdzie do niej kolejna – PKS z Piotrkowa Trybunalskiego. Ma 1,6 tys. autobusów i 200 mln przewiezionych pasażerów rocznie. Izraelczycy zabiegają jeszcze o zakup PKS Olsztyn. Spółkę, o którą walczyła również Veolia, Skarb Państwa sprzedał inwestorowi spoza branży. – To firma z rynku nieruchomości. Złożyliśmy już wstępną ofertę odkupienia działalności przewozowej – mówi prezes Szymonik.

Jak dodaje, ma nadzieję, że prywatyzowana będzie również warszawska spółka transportowa. Na tym na razie chciałby zakończyć akwizycje.

Francuska Veolia zainwestowała już w polski rynek ok. 100 mln zł. – Zawsze z uwagą przyglądamy się każdemu projektowi – deklaruje Tomasz Rochowicz, prezes Veolia Transport Polska. Rynek wciąż sonduje niemiecka Arriva. Przewoźnik złożył ofertę zakupu mazowieckich PKS, które ostatecznie w ubiegłym roku trafiły w ręce Mobilisu.

Wydawało się, że sporo zamieszania w branży spowoduje pojawienie się spółki PolskiBus.com należącej do Irlandczyka Briana Soutera. Przewoźnik rozpoczął działalność od kupna 18 autobusów i uruchomienia kursów na trasach pomiędzy głównymi miastami Polski. Bilety, z odpowiednim wyprzedzeniem, można kupić nawet za złotówkę. W uruchomienie przewozów zainwestował ok. 20 – 30 mln zł. Teraz zapowiedział kupno kolejnych 50 autobusów za ok. 15 mln euro i wejście na nowe trasy. Docelowo, jak deklaruje Brian Souter, w Polsce planuje mieć 100 pojazdów.

Firma nie jest jednak bezpośrednią konkurencją dla spółek kupujących PKS. – To zupełnie inny profil działalności, my nie obsługujemy połączeń lokalnych – podsumowuje Piotr Pogonowski reprezentujący przewoźnika. W dalekich relacjach kursują jednak również Veolia czy Mobilis. Ten ostatni obsługuje najdłuższą w Polsce trasę – z Helu do Zakopanego.

Obecnie w kraju działa jeszcze ok. 170 państwowych PKS Kiedy Skarb Państwa rozpoczął prywatyzację samochodowych spółek, przewoźników było 373. Każdy z nich jest wart od kilku do kilkudziesięciu milionów złotych. – Rynek transportu samochodowego osób jest przeregulowany. Kupienie spółki jest dużo łatwiejsze niż budowa jej od podstaw i występowanie o zgody na obsługę tras – podsumowuje szef Mobilisu.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki