Europa lata na minusie

Kolejni europejscy przewoźnicy informują o stratach finansowych w minionym półroczu. Powód, to wysokie ceny paliw oraz wojna cenowa

Publikacja: 15.08.2012 10:06

Europa lata na minusie

Foto: Bloomberg

Tradycyjni przewoźnicy narodowi i to w całej Europie są chronicznie niekonkurencyjni w porównaniu z liniami niskokosztowymi, które też drogo płacą za paliwo, ale latają na tańsze lotniska, gdzie wszystkie opłaty i podatki są o wiele niższe.

W tej sytuacji linie robią co mogą, aby te straty były jak najniższe. Tną koszty, nie chcą słyszeć o jakichkolwiek podwyżkach płac, zapowiadają kolejne programy restrukturyzacyjne i wyprzedają majątek, który nie jest ściśle związany z lataniem. Niewykluczone  , że będą zmuszone do podwyżek cen.

Dla niektórych przewoźników konkurencja i koszty okazały się nie do uniesienia. W tym roku w Europie zbankrutowało już 12 linii lotniczych- w ostatni poniedziałek włoski Wind Jet,   wcześniej polskie OLT Express i OLT Express Poland. W Lufthansie i easyJecie personel pokładowy zapowiada strajki . Lufthansa,tak samo jak i Air France/KLM w I półroczu miały straty.

Hiszpańska Iberia przyznała w ostatni wtorek, że nie wróci ponad kreskę    bez      głębszych cięć kosztów. Strata za I półrocze 2012 wyniosła 263 mln euro,   dwukrotnie więcej, niż rok wcześniej za ten sam okres. Willie Walsh, prezes połączonej grupy IAG do której należą hiszpański przewoźnik oraz British Airways, przyznał Iberia traci już na wszystkich trasach, tak na krajowych, jak i krótko i średniodystansowych zagranicznych.

Restrukturyzację prowadzi nowy prezes skandynawskiego SAS- Rickard Gustafson. Tnie zatrudnienie zwiększając cięcia w miarę rosnących strat. Linia   musi zapomnieć o podwyżce cen biletów, bo rywalizuje z niskokosztowym Norwegianem .  Na razie, zysk wyniósł 38,9 mln euro   po sprzedaniu nieruchomości za 42,1 mln   wyniósł 38,9 mln euro.

Straty ma także drugi co do wielkości przewoźnik niemiecki — Air Berlin, którego ostatnio zasilił kwotą 200 mln euro inwestor — Etihad z Abu Zabi. W ciągu ostatniej połowy roku Niemcy wykorzystali z tego źródła prawie 170 mln euro. Air Berlin ma za I półrocze stratę w wysokości 66,2 mln euro. To niemal dwukrotnie więcej, niż półroczny wynik polskiego Lotu o którym prezes Marcin Piróg mówił, że jest zbliżony do zeszłorocznego, co oznacza, że było  to ok 27 mln euro.

Pozytywne wyniki zaczyna natomiast przynosić naprawa Finnaira, chociaż linia nadal  ma straty — 18,1 mln euro w I półroczu. Dla poprawy wyniku Finowie sprzedali SkyChefs , firmę kateringową i starają się przekazać innemu przewoźnikowi operacje europejskie i chcą skoncentrować sę na długich, głównie azjatyckich połączeniach. Linia jednak jest w sporze płacowym z pilotami i personelem pokładowym.

Biznes
Londyn uderza w Moskwę największymi sankcjami w historii
Biznes
Nowy prezes PGZ przyszedł z Grupy Azoty
Biznes
Prezes Grupy Azoty rezygnuje z funkcji
Biznes
Umowa USA-Wielka Brytania gotowa. UE zniecierpliwiona. Nowy papież z Ameryki
Biznes
Cyfrowa rewolucja w samorządach
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem