Reklama

Pecety w Polsce mocno w dół

Kryzys na rynku komputerów PC sięgnął w końcu do Polski – wynika z badań prowadzonych przez firmę analityczną IDC

Publikacja: 17.04.2013 17:02

Pecety w Polsce mocno w dół

Foto: Bloomberg

Sprzedaż komputerów PC w pierwszym kwartale 2013 roku spadła u nas o ponad 14 proc.

- To na razie wstępne wyniki, ale po zamknięciu raportu nie spodziewam się znaczących zmian – mówi Damian Godos, analityk IDC. – Spadek sprzedaży na polskim rynku jest niemal identyczny z wynikami globalnymi, gdzie zniżki w pierwszym kwartale 2013 roku sięgnęły 14 proc.

Należy zaznaczyć, że obliczenia te dotyczą komputerów, które trafiły do magazynów, a nie tych maszyn, które zostały kupione przez klientów.

Rynek komputerów PC od kilkunastu lat rozpieszczał nas nieustannymi wzrostami. Pierwsze symptomy spowolnienia stały się widoczne około roku temu.

- Według danych firmy GfK, sprzedaż komputerów na polskim rynku w 2012 roku była niższa o ok. 8 proc. w stosunku do poprzedniego roku – mówi Sławomir Stanik, szef polskiego oddziału firmy ASUS. Jego zdaniem główna przyczyna tego trendu tkwi we wzroście popularności urządzeń mobilnych. - Rynek tradycyjnych laptopów odczuwa coraz większą presję ze strony tabletów. Nasze analizy pokazują, że sprzedaż tego typu urządzeń na polskim rynku zwiększy się aż o 50 proc. w 2013 roku.

Reklama
Reklama

Opinię tę podziela Aster Papazyan, szef polskiego oddziału firmy Dell. Jednak jego zdaniem za spowolnieniem stoją również obawy związane z kryzysem na rynkach zagranicznych, o których słychać było w Polsce w ostatnich miesiącach.

- Mamy za sobą ciężki rok i sądzę, że pierwsze półrocze 2013 roku będzie do niego podobne – twierdzi Aster Papazyan. - I firmy, i konsumenci bardzo konserwatywnie podchodzili do zakupów nowych komputerów. Przedsiębiorstwa wstrzymywały zamówienia, mając na uwadze doniesienia o kryzysie, zaś konsumenci porzucali tradycyjne urządzenia, takie jak komputer stacjonarny czy przenośny, na rzecz tabletów. To główne przyczyny spadków na tym rynku.

Z kolei branża tabletów w ciągu ostatniego roku wykonała prawdziwy skok do przodu. W połowie ubiegłego półrocza odważne prognozy analityków na temat polskiego rynku mówiły o spodziewanej sprzedaży rocznej w 2012 roku na poziomie 500 tys. sztuk. Pod koniec roku przewidywania stały się odważniejsze i informowały o 770 tys. tabletów. Efekt finalny przebił najśmielsze oczekiwania. Według firmy IDC w ubiegłym roku sprzedano w Polsce aż 880 tys. tabletów, co oznacza ponadpięciokrotny wzrost względem 2012 roku. W samym tylko czwartym kwartale ubiegłego roku do magazynów trafiło 450 tys. elektronicznych tabliczek. W 2013 roku, zdaniem IDC, liczba sprzedanych tabletów może być nawet dwukrotnie wyższa niż w ubiegłym, co oznaczałoby zbyt na poziomie ponad 1,5 mln sztuk!

- Znaczącym bodźcem był spadek cen tabletów, jaki nastąpił w drugiej połowie 2012 roku – mówi Damian Godos. – Dzięki temu urządzenia te miały szansę upowszechnić się wrażliwym na te zagadnienia polskim rynku.

Ten proces dowodzi, jak bardzo nieukształtowany i dynamiczny jest ten rynek. Boom na tablety to również efekt zmiany sposobu korzystania z urządzeń mobilnych wśród osób, które nie używają ich do pracy, tylko do rozrywki. Tablety coraz częściej służą do konsumpcji treści cyfrowych i aktywności w serwisach społecznościowych, zastępując w tych funkcjach komputery przenośne. Jako pierwsze ucierpiały na tym netbooki, niewielkie i tanie laptopy stworzone z myślą o przeglądaniu Internetu. Teraz kryzys dotyka również silniejszych laptopów.

- Jeśli tablety nadal będą cieszyć się takim powodzeniem jak dotychczas, to bez wątpienia przegonią komputery stacjonarne w bieżącym roku, a poziom sprzedaży zbliżony do zbytu laptopów zostanie osiągnięty już w roku 2015 – dodaje Damian Godos.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama