Koleje Śląskie dostały od UTK bezterminową licencję

Urząd Transportu Kolejowego przywrócił w środę bezterminową licencję samorządowej spółce Koleje Śląskie - poinformowała rzeczniczka UTK Katarzyna Tamara Rud. Przez ostatnie sześć miesięcy przewoźnik woził pasażerów na podstawie licencji tymczasowej.

Publikacja: 02.10.2013 17:43

Wcześniejsza bezterminowa licencja na świadczenie usług kolejowego transportu pasażerskiego została zawieszona z powodu sytuacji finansowej spółki. Głównym powodem wydania 2 kwietnia przez UTK takiej decyzji było naruszenie ustawy o transporcie kolejowym, m.in. słaba wiarygodność finansowa przewoźnika, wpływająca również na jego płynność.

Warunkiem odwieszenia bezterminowej licencji UTK uczynił przedstawienie w ciągu pół roku programu naprawczego spółki lub wyprowadzenie jej finansów na prostą. "Koleje Śląskie wywiązały się z tego. Przeprowadziły zmiany strukturalno-organizacyjne, podwyższyły kapitał zakładowy i pozyskały finansowanie zewnętrzne" - wskazała Rud.

Według wcześniejszych informacji właściciela Kolei Śląskich - urzędu marszałkowskiego woj. śląskiego - dzięki wdrożeniu planu naprawczego, narastające od grudnia ub. roku miesięczne straty przewoźnika zmniejszyły się z 9-11 mln zł w poprzednich miesiącach, do ok. 2,3 mln zł w czerwcu i 1,9 mln zł w lipcu. Tegoroczna łączna strata Kolei Śląskich ma sięgnąć ok. 64 mln zł.

Na taką wartość właściciel przygotowuje się, zapewniając odpowiednie - zapobiegające ew. upadłości spółki - podwyższenie kapitału zakładowego. Równocześnie miesięczne straty powinny w ostatnich miesiącach tego roku całkowicie zniknąć. Władze województwa są przekonane, że w 2014 r. spółka nie będzie już generowała strat.

8 grudnia ub.r. ten samorządowy przewoźnik blisko sześciokrotnie zwiększył liczbę obsługiwanych pociągów, przejmując całość kolejowych przewozów pasażerskich w województwie. Popełnione przy tym błędy organizacyjne oraz braki w kadrach i taborze poskutkowały chaosem na torach i zakończyły się dymisją zarządu spółki oraz marszałka woj. śląskiego. Po tych problemach spółka najpierw unormowała kursowanie pociągów, potem, wobec szybkiego narastania strat, w kolejnych miesiącach zaczęła wprowadzać program naprawczy.

Przygotowując się do wdrożenia nowego rozkładu jazdy od 15 grudnia 2013 r. Koleje Śląskie zapewniają, że obecnie sytuacja jest o wiele lepsza.

Jak przekazał w środę rzecznik Kolei Śląskich Maciej Zaremba, 9 grudnia 2012 r. spółka na stanowiskach maszynistów, kierowników pociągów i konduktorów zatrudniała w sumie 319 pracowników; obecnie ma ich 478. W przypadku maszynistów znacznie większy ich odsetek niż w grudniu 2012 r. posiada certyfikaty uprawniające do prowadzenia więcej niż jednego typu pojazdu.

Według szacunków spółki, aby planowany rozkład jazdy działał sprawnie, potrzeba będzie 45-48 składów plus 12-15 sztuk w rezerwie. Obecnie - w ramach długookresowych umów - przewoźnik dysponuje 43 pociągami, a na kolejnych 18 jednostek elektrycznych rozpisane są przetargi. Jeśli nie przyniosą zakładanych efektów, plan rezerwowy zakłada dalsze wykorzystywanie na wybranych liniach wynajmowanych składów lokomotyw z wagonami.

Zaremba podkreślił też, że nowy rozkład jazdy konstruowany jest przez siedmioosobowy zespół (wcześniejszy opracowała jedna osoba) przy trójstopniowej kontroli pracy. Ostateczny kształt rozkładu - zawierający konkretną liczbę połączeń - zostanie zatwierdzony w listopadzie przez urząd marszałkowski oraz przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

Wcześniejsza bezterminowa licencja na świadczenie usług kolejowego transportu pasażerskiego została zawieszona z powodu sytuacji finansowej spółki. Głównym powodem wydania 2 kwietnia przez UTK takiej decyzji było naruszenie ustawy o transporcie kolejowym, m.in. słaba wiarygodność finansowa przewoźnika, wpływająca również na jego płynność.

Warunkiem odwieszenia bezterminowej licencji UTK uczynił przedstawienie w ciągu pół roku programu naprawczego spółki lub wyprowadzenie jej finansów na prostą. "Koleje Śląskie wywiązały się z tego. Przeprowadziły zmiany strukturalno-organizacyjne, podwyższyły kapitał zakładowy i pozyskały finansowanie zewnętrzne" - wskazała Rud.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Biznes
UE chce dobić sankcjami Nord Stream. Miliardy na atom w Wielkiej Brytanii
Biznes
Jak idzie sprzedaż akcji Arlenu? Ostatnia prosta
Biznes
250 mld zł na obronę polskiego nieba
Biznes
Deregulacja na półmetku. Teraz zespół Brzoski będzie patrzeć na ręce posłom
Biznes
Sieć Play z zasięgiem na wakacje. Zainwestowane miliardy