Od kwietnia 2013 roku do marca 2014 roku pojedyncze polskie gospodarstwo domowe kupiło 98 litrów wody gazowanej za średnio 80 zł oraz 124 litry wody niegazowanej wydając na jej zakupy przeciętnie 120 zł – wynika z badań firmy GfK.
W analizowanym przez nią okresie woda gazowana odnotowała spadek o 1,5 proc. w ujęciu ilościowym i o niemal 1 proc. w ujęciu wartościowym. Udział tej podkategorii w całym rynku wody mineralnej wyniósł 42 proc. w ujęciu ilościowym i 38 proc. w ujęciu wartościowym.
- W przypadku wody gazowanej można zaobserwować nieznaczny spadek w zakupach tej podkategorii w dyskontach. Wzrastają natomiast udziały supermarketów i hipermarketów. Z kolei w zakupach wody niegazowanej udział dyskontów wyniósł w analizowanym okresie 40 proc. w ujęciu ilościowym i przyczynił się do nieznacznego wzrostu tej podkategorii w ujęciu wartościowym - komentuje w informacji prasowej Weronika Swaczyna, analityk kategorii Panelu Gospodarstw Domowych GfK.
Biorąc pod uwagę miejsca zakupu i kanały sprzedaży woda mineralna kupowana była głównie w dyskontach. Ich udział wyniósł 18 proc. w ujęciu ilościowym.
- Pomimo wyższej ceny, produkty markowe były 1,5 razy częściej kupowane niż produkty marek własnych sieci. Produkty markowe, które na polskim rynku wody mineralnej zyskały najbardziej to Żywiec Zdrój, Cisowianka i Muszynianka. Spośród marek własnych sieci, największy udział w rynku w ujęciu wartościowym notują produkty kupowane w sklepach Biedronki: Oaza i Polaris (21 proc. udziału w podkategorii wody niegazowanej – zaznacza Weronika Swaczyna.