Komórkowa branża traci już nieznacznie

Szybki rozwój Play i stabilizacja u gigantów – tak wygląda rynek.

Aktualizacja: 21.11.2014 07:03 Publikacja: 21.11.2014 04:26

Jedyną firmą, która – podobnie jak w poprzednich kilku latach – notuje wzrost przychodów i zysków je

Jedyną firmą, która – podobnie jak w poprzednich kilku latach – notuje wzrost przychodów i zysków jest P4, operator sieci Play.

Foto: Fotorzepa/Radek Pasterski

Rynek operatorów komórkowych jest coraz bliżej zatrzymania spadku przychodów. Podczas gdy w całym 2013 r. obniżyły się im one o 5,1 proc., to po trzech kwartałach 2014 roku wahnięcie w dół wynosi już tylko 1,2 proc.

I tak, w ciągu dziewięciu miesięcy tego roku cztery sieci komórkowe w Polsce wypracowały 17,27 mld zł przychodów. Spadki notowali – podobnie jak w poprzednich latach – trzej giganci: T-Mobile, Orange i Plus. Ostatni z wymienionych telekomów, w III kwartale – jako pierwszy z wielkiej trójki – odnotował już wzrost.

17,3 mld zł przychodów, o 1,2 proc. mniej niż rok temu, mają komórkowe sieci po 9 miesiącach 2014 r.

Play nadal pędzi

Plus (należy do grupy Cyfrowego Polsatu) notuje w tym roku nadal najwyższe wpływy w branży. Mimo spadku o 3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem przed rokiem, w ciągu dziewięciu miesięcy br. zanotował blisko 4,9 mld zł przychodów.

Był to także nadal najbardziej rentowny operator w kraju, z marżą EBITDA sięgającą 43 proc.

Drugim pod względem przychodów telekomem komórkowym jest T-Mobile Polska, który w trzy kwartały uzyskał wpływy rzędu 4,61 mld zł.

Zaledwie 60 mln zł dzieli od niego segment usług mobilnych Orange, zyskujący w tym roku dzięki wprowadzeniu systemu sprzedaży ratalnej smartfonów i tabletów. Orange miał po trzech kwartałach 4,6 mld zł wpływów.

Jedyną firmą, która – podobnie jak w poprzednich kilku latach – notuje wzrost przychodów i zysków jest P4, operator sieci Play.

W III kwartale 2014 roku Play miał 1,15 mld zł przychodu (wzrost o 22 proc. rok do roku). Od stycznia do końca września wpływy sieci były o ponad 16 proc. wyższe niż przed rokiem i zanosi się, że rok zamknie z 4,5 mld zł obrotu.

Firma smartfonowa

Jak mówili Joergen Bang-Jensen, prezes P4, i Bartosz Dobrzyński, członek zarządu spółki, wpływy Playa rosły w tym czasie we wszystkich liniach produktowych. Głównym motorem wzrostu sieci jest jej strategia „firmy smartfonowej" – przewidująca wzrost wykorzystania mobilnego transferu danych i rozłożona w czasie wymiana komórek u użytkowników z modeli starszych na te obsługujące najnowszą technologię – LTE.

Według operatora 90 proc. jego klientów ma dziś smartfony, ale mniej niż 20 proc. wszystkich urządzeń w ręku użytkowników to urządzenia obsługujące LTE. To pokazuje, jak wiele można jeszcze zdziałać. – Moim zdaniem jeszcze w 2018 r. LTE będzie obsługiwać mniej niż połowa wszystkich urządzeń na polskim rynku – uważa Bang-Jensen.

LTE sprawia, że na smartfonach i tabletach oglądamy więcej wideo. Aktywny użytkownik Play wykorzystuje miesięcznie ponad 1 GB danych. Częściowo ruch w sieci napędzają aplikacje dla smartfonów, a częściowo działania tzw. serwisów OTT.

Bang-Jensen podaje tu przykład Facebooka, który we wrześniu, nie informując użytkowników ani operatorów, zmienił sposób odtwarzania wideo. Pliki uruchamiają się samoczynnie.

Efekt? Skok ruchu w sieciach komórkowych. Ale i bez tego – zapewnia Dobrzyński – rośnie on szybko.

Rynek operatorów komórkowych jest coraz bliżej zatrzymania spadku przychodów. Podczas gdy w całym 2013 r. obniżyły się im one o 5,1 proc., to po trzech kwartałach 2014 roku wahnięcie w dół wynosi już tylko 1,2 proc.

I tak, w ciągu dziewięciu miesięcy tego roku cztery sieci komórkowe w Polsce wypracowały 17,27 mld zł przychodów. Spadki notowali – podobnie jak w poprzednich latach – trzej giganci: T-Mobile, Orange i Plus. Ostatni z wymienionych telekomów, w III kwartale – jako pierwszy z wielkiej trójki – odnotował już wzrost.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?