Polacy najchętniej odwiedzają pizzerie

Ubywa Polaków, którzy w ogóle nie odwiedzają lokali gastronomicznych. Ci, którzy w nich jadają, najczęściej wybierają pizzerie.

Aktualizacja: 16.04.2015 15:37 Publikacja: 16.04.2015 14:44

Ubywa Polaków, którzy w ogóle nie odwiedzają lokali gastronomicznych. Ci, którzy w nich jadają, najw

Ubywa Polaków, którzy w ogóle nie odwiedzają lokali gastronomicznych. Ci, którzy w nich jadają, najwcześniej wybierają pizzerie.

Foto: Bloomberg

Lokale specjalizujące się w margheritach i capricciosach odwiedza 54 proc. Polaków stołujących się poza domem – wynika z raportu „Polska na talerzu – 2015" przygotowanym na zlecenie sieci handlowej Makro Cash&Carry. Nie dziwi więc, że daniem zamawianym przez nas najczęściej jest pizza. Zarówno w lokalach, jak i na wynos.

- Od kilku lat pizza przeżywa drugą falę popularności związaną z powrotem do serwowania jej zgodnie z oryginalną, neapolitańską recepturą – mówi Agata Godlewska, redaktor naczelna magazynu Food Service.

Włoska tuż za polską

Polacy lubią nie tylko pizze. Lokale z kuchnią włoską jako swoje ulubione wymienia 52 proc. rodaków. O 4 pkt. proc. wyprzedzają je tylko restauracje i bary z kuchnią polską. Trzecie - z 33 proc. wskazań - są lokale z daniami kuchni amerykańskiej, jak hamburgery czy hot dogi.

- Kuchnia włoska jest prosta, demokratyczna i szybka. Nic wiec dziwnego, że podbija nasze serca i dorównuje popularności kuchni polskiej – uważa Janusz Janiec, współwłaściciel włoskiej restauracji Pasta i basta w Warszawie.

Maleje liczba Polaków którzy nigdy nie odwiedzają restauracji gastronomicznych. Jest ich 18 proc., w porównaniu do 28,8 proc. w 2014 r. Regularnie poza domem, czyli co najmniej raz w tygodniu, jada niemal 15 proc. badanych. Dwa-trzy razy w miesiącu robi to 13 proc. Polaków, a 8 proc. z nas stołuje się w lokalach raz w miesiącu.

- W kolejnych latach będziemy obserwować dalszy rozwój kultury jadania na mieście – twierdzi Marcin Piotrowski, szef Kuchni restauracji Totomato w Warszawie. – Polacy coraz częściej odwiedzają lokale gastronomiczne i coraz bardziej przyglądają się temu co jedzą i za ile.

Mniej nie znaczy gorzej

Najwięcej - 52 proc. - Polaków podczas jednej wizyty w lokalu gastronomicznym wydaje od 10 do 25 złotych. Ten przedział cenowy wybrało 43,5 proc. badanych. Ubywa osób, które przeznaczają na posiłki w restauracjach co najmniej 45 zł. Obecnie jest ich 8 proc.,  w 2014 r. było 19,4 proc.

Przedstawiciele branży gastronomicznej zaznaczają, że nie ma to związku z zaciskaniem pasa. Polacy wybierają się do restauracji już nie tylko od święta. Nie są to więc wyłącznie uroczyste kolacje, ale także śniadania, lunche i hamburgery z food trucków.

- Oferta lokali z najniższego poziomu cenowego jest znacznie większa niż jeszcze pięć lat temu – komentuje Agata Michalak, redaktor naczelna magazynu KukBuk.

Regularnie w lokalach serwujących żywność na wynos jada 8 proc. żywiących się poza domem. Największą popularnością cieszą się miejsca serwujące kebaby. Wybiera jest 50 proc. z nas. 13 proc. przypada na burgerownie, a 10 proc. na budki z hot dogami.

Do kawiarni nie tylko po kawę

Maleje liczba Polaków, którzy nigdy nie odwiedzają kawiarni. Rok do roku ich udział zmalał z 35,9 proc., do 29 proc.

Najwięcej, bo 57 proc.  odwiedzających lokale z kawą wydaje tam od 10 do 25 zł. Co piąty z nas zostawia do 10 zł.

Głównym powodem wizyt w kawiarni jest możliwość spotkania ze znajomymi (48 proc. badanych) i organizacja spotkań biznesowych (15 proc.). Możliwość napicia się dobrej kawy to atut dla 14 proc.z nas. Tylko 2 proc. Polaków kupuje tam codziennie swoją poranną kawę.

– Zaskakujące jest to, że tak nieliczni kojarzą kawiarnie z ich podstawową ofertą, czyli dobrą kawą – zwraca uwagę psycholog Dorota Minta. – Ciągle wysoka cena kawy powoduje, że niewielu Polaków wpada do kawiarni po swoje poranne cappuccino w drodze do pracy.

Jak dodaje bywanie w kawiarniach ma dla wielu z nas charakter aspiracyjny.

Najczęściej piejmy kawę w lokalnych kawiarniach i cukierniach serwujących kawę. Ich łączne udziały wynoszą 56 proc. , ale z roku na rok się kurczą. Na popularności zyskują natomiast kawiarnie sieciowe. Wybiera je już 20 proc. Polaków. Przed rokiem było to 11,6 proc.

Badanie przeprowadziła firma IQS na przełomie lutego i marca 2015 r. na reprezentatywnej próbie 1 tys. polskich internautów powyżej 15 roku życia.

Biznes
Jakie prezenty dostał ostatnio król Karol? Oficjalny rejestr podarków
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Biznes
Taylor Swift odkupiła prawa do swoich pierwszych sześciu płyt
Biznes
Zielona transformacja MŚP. Jak zapewnić sobie zysk, przewagę konkurencyjną i dostęp do finansowania?
Biznes
Polska armia kupuje amunicję. Nowy kontrakt zbrojeniowy wart setki milionów
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Liechtenstein pułapką na oligarchów. Uciekli ludzie, którym powierzyli majątki
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont