Reklama

Miliardowe inwestycje w Chinach

Nie ma znaczenia, że sprzedaż samochodów w Chinach przestała rosnąć w tempie dwucyfrowym. I tak jest to największy rynek motoryzacyjny na świecie i tutaj przede wszystkim inwestują koncerny.

Aktualizacja: 20.04.2015 12:01 Publikacja: 20.04.2015 11:52

Chiński rynek motoryzacyjny to worek bez dna

Chiński rynek motoryzacyjny to worek bez dna

Foto: Bloomberg

W marcu w Chinach sprzedano 1,78 mln aut. W całej Unii Europejskiej 1,65 mln, w USA - 1,54 mln. To dlatego Chiny pozostają na pierwszym miejscu pod względem inwestycji w motoryzację: 12,7 mld dolarów w 2014, a deklaracje tegoroczne mówią o kolejnych 20 mld. Ford chce produkować w tym kraju przynajmniej o 200 tys. aut więcej, Toyota buduje fabrykę w Guangzou i zamierza tam od 2017 roku produkować 100 tys. aut rocznie. PSA Peugeot Citroen razem z chińskim akcjonariuszem Dongfeng Motor Group wydadzą 200 mln euro na zaprojektowanie płyt podłogowych do małych aut. Ich plany, to zwiększeni sprzedaży z 700 tys. aut w 2014 do 800 tys. w tym roku i 1,5 mln w 2020. Prezes PSA, Carlos Tavares nie ukrywa,że nie miałby co marzyć o uratowaniu francuskich marek, gdyby nie rynek chiński.

Volkswagen widzi swoją produkcję w 2019 roku na poziomie 5 mln aut, czyli o 1,5 mln więcej niż w 2014. Chińska ekspansja niemieckiego koncernu mieści się w planach wydania 22 mld euro i sięgnięcia o tytuł największego producenta aut w rok 2018. Na razie w Chinach więcej od VW sprzedaje General Motors - właśnie 5 mln w 2014 roku.

- Tak, widzimy spowolnienie w Chinach,ale i tak jest to największy rynek motoryzacyjny na świecie,więc cały czas tutaj inwestujemy - powiedział podczas otwartego w poniedziałek 20 kwietnia Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Szanghaju.

Jednak największe plany inwestycyjne ma General Motors., który ciągu najbliższych 5 lat zamierza wydać w Chinach 16 mld dol. Te pieniądze mają zostać wydane na odświeżenie już sprzedawanych, bądź całkowicie nowych 10 modeli. Z tego jedna czwarta została przeznaczona na produkcję aut przyjaznych środowisku - głównie z napędem hybrydowym. Jak zapowiedział prezes Shanghai GM, Wang Yongqing nowe modele aut będą bardzo oszczędne i zużyją przynajmniej 25-30 proc. paliwa mniej, niż poprzednio produkowane modele.

GM ma w planach opanowanie razem z Shanghai GM przynajmniej 10 proc, udziału w chińskim rynku. W roku 2020 sprzedaż Chevroletów i Buicków ma wynieść ponad milion dla każdej marki.

Reklama
Reklama

Ekonomiści przewidują spowolnienie wzrostu sprzedaży w Chinach do 6,8 proc. w roku 2016.

Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Biznes
Chiński „szpieg” na kółkach. Czy chińskie samochody są bezpieczne?
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama