W Polsce działa 219 fundacji korporacyjnych. Istnieje kilka branż, w których powołanie fundacji jest znacznie bardziej powszechne niż w całej gospodarce. To finanse, bankowość i ubezpieczenia, przemysły energetyczny, paliwowy i surowcowy, branża medialna oraz FMCG (dóbr szybkozbywalnych). Fundacje założone przez biznes najczęściej zajmują się ochroną zdrowia i pomocom osobom z niepełnosprawnościami oraz edukacją i wychowaniem. Fundacje mają obie telewizje komercyjne: TVN i Polsat, największe banki BGK, Pekao SA, City Handlowy, Santander, ING czy BNP Paribas. Założyły je PZU, PKN Orlen czy spółka Jeronimo Martins Polska.
Większość z nich założyły firmy, w których pracuje ponad 250 osób. Ale są też takie, które powołały do życia mikrofirmy, w których pracuje mniej niż dziesięć osób. Tak wynika z raportu „Fundacje korporacyjne w Polsce” napisanego na podstawie badań przeprowadzonych przez Forum Darczyńców i Stowarzyszenie Klon/Jawor. Jest to czwarta edycja badania tej części ruchu pozarządowego, poprzednie ukazały się w 2007, 2012 i 2017 roku. Obecne badanie składa się z trzech części: opracowania istniejących danych na temat fundacji korporacyjnych, badania ankietowego (wzięło w nim udział ponad 70 fundacji) oraz wywiadów z osobami zaangażowanymi w ich działalność.
Czytaj więcej
Pomimo spowolnienia, to nie spadek popytu na pracowników, lecz ich deficyt jest teraz głównym pro...
Fundacje korporacyjne stanowią zaledwie ułamek ruchu NGO (0,3 proc.), jest to jedna cześć znacząca. Po pierwsze przeciętnie dysponują znacznie większymi budżetami. Z ankiety wynika, że mediana przychodów w zeszłym roku wyniosła ok. 1,4 mln zł. To znaczący wzrost w porównaniu do sytuacji sprzed siedmiu lat, kiedy budżety połowy fundacji nie przekroczyły 740 tys. zł, jak i w porównaniu do 2011 roku, kiedy było to ok. 1,25 mln zł. Autorki raportu (Beata Charycka, Julia Bednarek, Marta Gumkowska) zwracają jednak uwagę na rozwarstwienie finansowe tej grupy organizacji: rośnie grupa z najniższymi budżetami (do 50 tys. zł – jest to 10 proc. badanych organizacji) przy równoczesnym wzroście liczby tych, które dysponują ponad 10 mln zł budżetami (21 proc. badanych fundacji). Z komentarzy ekspertów wynika, że stosunkowo wysokie przychody fundacji w 2022 r. mogą być zależne od ich dodatkowych działań, które były odpowiedzią na kryzysy związane z pandemią COVID-19 i wojną w Ukrainie.
W ciągu ostatnich 10 lat wzrosła także przeciętna kwota deklarowanego funduszu własnego największych fundacji, z 1,1 mln zł w 2012 roku do 1,8 mln zł w 2022 roku. W zeszłym roku 76 proc. fundacji otrzymało dofinansowanie od fundatora (sześć lat wcześniej było to znacząco więcej – 92 proc.). Dla połowy badanych pieniądze od firmy założycielskiej stanowią 81 proc. ich rocznego przychodu.