Fundacje korporacyjne rosną w potęgę. Są wizytówką firm

Fundacje firm mają przeciętnie pięćdziesiąt razy więcej pieniędzy niż średnio wszystkie organizacje pozarządowe. Dzieje się tak, ponieważ większość z nich założyły duże firmy i one są ich głównymi fundatorami.

Publikacja: 05.12.2023 14:55

Fundacje korporacyjne rosną w potęgę. Są wizytówką firm

Foto: Adobe Stock

W Polsce działa 219 fundacji korporacyjnych. Istnieje kilka branż, w których powołanie fundacji jest znacznie bardziej powszechne niż w całej gospodarce. To finanse, bankowość i ubezpieczenia, przemysły energetyczny, paliwowy i surowcowy, branża medialna oraz FMCG (dóbr szybkozbywalnych). Fundacje założone przez biznes najczęściej zajmują się ochroną zdrowia i pomocom osobom z niepełnosprawnościami oraz edukacją i wychowaniem. Fundacje mają obie telewizje komercyjne: TVN i Polsat, największe banki BGK, Pekao SA, City Handlowy, Santander, ING czy BNP Paribas. Założyły je PZU, PKN Orlen czy spółka Jeronimo Martins Polska.

Większość z nich założyły firmy, w których pracuje ponad 250 osób. Ale są też takie, które powołały do życia mikrofirmy, w których pracuje mniej niż dziesięć osób. Tak wynika z raportu „Fundacje korporacyjne w Polsce” napisanego na podstawie badań przeprowadzonych przez Forum Darczyńców i Stowarzyszenie Klon/Jawor. Jest to czwarta edycja badania tej części ruchu pozarządowego, poprzednie ukazały się w 2007, 2012 i 2017 roku. Obecne badanie składa się z trzech części: opracowania istniejących danych na temat fundacji korporacyjnych, badania ankietowego (wzięło w nim udział ponad 70 fundacji) oraz wywiadów z osobami zaangażowanymi w ich działalność.

Czytaj więcej

Agencje pracy tymczasowej boją się o 2024 rok

Fundacje korporacyjne stanowią zaledwie ułamek ruchu NGO (0,3 proc.), jest to jedna cześć znacząca. Po pierwsze przeciętnie dysponują znacznie większymi budżetami. Z ankiety wynika, że mediana przychodów w zeszłym roku wyniosła ok. 1,4 mln zł. To znaczący wzrost w porównaniu do sytuacji sprzed siedmiu lat, kiedy budżety połowy fundacji nie przekroczyły 740 tys. zł, jak i w porównaniu do 2011 roku, kiedy było to ok. 1,25 mln zł. Autorki raportu (Beata Charycka, Julia Bednarek, Marta Gumkowska) zwracają jednak uwagę na rozwarstwienie finansowe tej grupy organizacji: rośnie grupa z najniższymi budżetami (do 50 tys. zł – jest to 10 proc. badanych organizacji) przy równoczesnym wzroście liczby tych, które dysponują ponad 10 mln zł budżetami (21 proc. badanych fundacji). Z komentarzy ekspertów wynika, że stosunkowo wysokie przychody fundacji w 2022 r. mogą być zależne od ich dodatkowych działań, które były odpowiedzią na kryzysy związane z pandemią COVID-19 i wojną w Ukrainie.

W ciągu ostatnich 10 lat wzrosła także przeciętna kwota deklarowanego funduszu własnego największych fundacji, z 1,1 mln zł w 2012 roku do 1,8 mln zł w 2022 roku. W zeszłym roku 76 proc. fundacji otrzymało dofinansowanie od fundatora (sześć lat wcześniej było to znacząco więcej – 92 proc.). Dla połowy badanych pieniądze od firmy założycielskiej stanowią 81 proc. ich rocznego przychodu.

Ponad połowa fundacji ma przychody z 1proc. PIT oraz darowizn od osób prawnych. W obydwu kategoriach przychodów odnotowano lekki wzrost. Z kolei spadek (szczególnie w stosunku do 2011 roku) widać w korzystaniu przez fundacje z darowizn od osób fizycznych – w 2022 roku 38 proc. badanych podmiotów miało w budżecie pieniądze z filantropii indywidualnej.

Większość fundacji zatrudnia pracowników. Dodatkowo 40 proc. prowadzi wolontariat pracowniczy, miej więcej tyle samo otrzymuje wpłaty na rzecz fundacji (w tym poprzez system payroll). Jeszcze więcej organizuje szeroko rozumiane społeczne zaangażowanie pracowników firmy.

Ponad połowa jest powiązana z fundatorem w sposób strategiczny, a ich działania stanowią realizację strategii CSR lub ESG firmy.

Autorki zwracają uwagę na zmiany sposobu działania tych NGO: "Grupy, na rzecz których najczęściej działają fundacje korporacyjne to dzieci i młodzież, osoby z niepełnosprawnościami oraz chorzy. Wyraźnie zwiększył się odsetek fundacji, które wspierają seniorów, ofiary kataklizmów i klęsk oraz mniejszości etniczne i narodowe. Można zaobserwować, że fundacje starają się odpowiadać na aktualne problemy i decydując się na pracę z bardzo różnymi grupami społecznymi, uwzględniają przy tym sytuację społeczno-polityczną i takie czynniki jak np. starzejące się społeczeństwo czy kryzys humanitarny.”

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej