Reklama

Polskie firmy boją się o nowe zamówienia, ale nie chcą zwalniać ludzi

Najnowszy Miesięczny Indeks Koniunktury wskazuje, że luty przyniósł kolejne pogorszenie nastrojów wśród polskich przedsiębiorców. To głównie efekt negatywnych ocen sprzedaży i nowych zamówień.

Publikacja: 08.02.2023 13:48

Polskie firmy boją się o nowe zamówienia, ale nie chcą zwalniać ludzi

Foto: Adobe Stock

O 3,7 pkt. w porównaniu ze styczniem, do poziomu 93,7 pkt. spadł lutowy wskaźnik Miesięczny Indeks Koniunktury, który mierzą Polski Instytut Ekonomiczny i BGK. To już siódmy z rzędu odczyt poniżej poziomu neutralnego (100,0), co oznacza przewagę nastrojów negatywnych.

Urszula Kłosiewicz-Górecka, analityczka z zespołu foresightu Gospodarczego PIE, zwraca uwagę, że w lutowym pomiarze aż 50 proc. firm zadeklarowało spadek sprzedaży w styczniu w porównaniu z grudniem ub.r., a tylko 12 proc. wzrost. – Jest to niepokojące nawet po uwzględnieniu typowego dla stycznia spadku sprzedaży w porównaniu z ponadprzeciętnym wzrostem wartości sprzedaży w okresie świąteczno- noworocznym - ocenia analityczka. Według niej, niepokój budzi również skromniejszy portfel nowych zamówień, na co w lutowym pomiarze zwracało uwagę aż 44 proc. firm. Tylko 9 proc. odnotowało ich wzrost. Widać też, że niepewność sytuacji gospodarczej, wysokie koszty energii i rosnące koszty pracownicze, a także wysoka inflacja i słabnący popyt konsumentów skutkują niską skłonnością firm do inwestowania.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Biznes
Nvidia z rekordowymi wynikami, ale akcje spadają przez niepewność w Chinach
Biznes
Rada Gabinetowa, kryzys w AGD i ostrzeżenie branży motoryzacyjnej dla Brukseli
Biznes
Prezydent Karol Nawrocki zawetował dwie kolejne ustawy
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Biznes
Kamera rozpozna narodowość i rasę. Totalna inwigilacja w Rosji
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama