Reklama
Rozwiń
Reklama

Polskie firmy boją się o nowe zamówienia, ale nie chcą zwalniać ludzi

Najnowszy Miesięczny Indeks Koniunktury wskazuje, że luty przyniósł kolejne pogorszenie nastrojów wśród polskich przedsiębiorców. To głównie efekt negatywnych ocen sprzedaży i nowych zamówień.

Publikacja: 08.02.2023 13:48

Polskie firmy boją się o nowe zamówienia, ale nie chcą zwalniać ludzi

Foto: Adobe Stock

O 3,7 pkt. w porównaniu ze styczniem, do poziomu 93,7 pkt. spadł lutowy wskaźnik Miesięczny Indeks Koniunktury, który mierzą Polski Instytut Ekonomiczny i BGK. To już siódmy z rzędu odczyt poniżej poziomu neutralnego (100,0), co oznacza przewagę nastrojów negatywnych.

Urszula Kłosiewicz-Górecka, analityczka z zespołu foresightu Gospodarczego PIE, zwraca uwagę, że w lutowym pomiarze aż 50 proc. firm zadeklarowało spadek sprzedaży w styczniu w porównaniu z grudniem ub.r., a tylko 12 proc. wzrost. – Jest to niepokojące nawet po uwzględnieniu typowego dla stycznia spadku sprzedaży w porównaniu z ponadprzeciętnym wzrostem wartości sprzedaży w okresie świąteczno- noworocznym - ocenia analityczka. Według niej, niepokój budzi również skromniejszy portfel nowych zamówień, na co w lutowym pomiarze zwracało uwagę aż 44 proc. firm. Tylko 9 proc. odnotowało ich wzrost. Widać też, że niepewność sytuacji gospodarczej, wysokie koszty energii i rosnące koszty pracownicze, a także wysoka inflacja i słabnący popyt konsumentów skutkują niską skłonnością firm do inwestowania.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Biznes
UE i Chiny łagodzą napięcia handlowe. Szczyt klimatyczny bez udziału USA?
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Biznes
ORLEN napędza transformację w Europie Centralnej
Biznes
Cyberatak na polskie biuro podróży. Wyciekły dane klientów
Biznes
Spotkanie Trump–Xi, ustawa schronowa a ceny mieszkań, auta w Polsce tanieją
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Biznes
Centra usług widzą szansę w rozwoju AI. Czas transformacji
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama