Reklama

Ostro iskrzy pomiędzy ABC Datą i grupą AB

Dystrybutorzy IT walczą o rynek. Nie szczędzą też sobie słów krytyki.

Publikacja: 29.06.2016 21:19

Ostro iskrzy pomiędzy ABC Datą i grupą AB

Foto: 123RF

Na rynku dystrybucji IT już od dłuższego czasu obserwujemy spadek marż, ale wkrótce sytuacja powinna się poprawić. Popyt ze strony małych i średnich firm pobudzą fundusze unijne, które powinny odmrozić inwestycje w sprzęt. Pomoże również program 500+. Na razie jednak trwa ostra walka o rynek, a szczególnie dużo emocji budzi napięta sytuacja pomiędzy dwoma czołowymi graczami: AB i ABC Datą. Wcześniej również nie szczędziły sobie przykrych słów, ale działo się to raczej w kuluarach.

Słowne utarczki

Impulsem do sporu stały się wypowiedzi szefowej ABC Daty Ilony Weiss na temat AB.

– Te wypowiedzi bardzo negatywnie nas zaskoczyły. Mieliśmy wrażenie, że pani prezes wielokrotnie myli spółki – mówi Andrzej Przybyło, szef AB. Odnosi się m.in. do stwierdzenia, że ABC Data zdecydowanie wygrywa z AB na rynku polskim. – Brzmi to jak prowokacja lub żart – mówi Przybyło, przytaczając dane za I kwartał 2016 r. – Fakty są takie, że to AB zdecydowanie wygrywa z ABC Datą, realizując w Polsce przychody o 12 proc. wyższe przy 16-proc. niższym kapitale pracującym, zapasach niższych o 12 proc. i o połowę niższym zadłużeniu jednostkowym – mówi. Wytyka też ABC Dacie, że gros zysków wypłaca w postaci dywidendy, zamiast inwestować w rozwój biznesu. Ta nie pozostaje dłużna.

– Trudno się odnieść do każdego stwierdzenia prezesa AB, ponieważ w swojej wypowiedzi miesza on dane ze sprawozdań: jednostkowego oraz skonsolidowanego. W jego wypowiedzi wybiórczo podawane są wskaźniki, które są wygodne i stanowią jasne punkty w sprawozdaniu, nie są natomiast wymienione te, które są istotne przy ocenie sytuacji finansowej grupy – komentuje szefowa ABC Daty. Wskazuje, że np. zadłużenie netto w ABC Dacie jest prawie czterokrotnie niższe niż w AB, a poziom marży wyniósł w I kwartale 2016 r. 5,4 proc., w porównaniu z 4,5 proc. w AB.

Rynek się konsoliduje

Zarówno AB, jak i ABC Data zapowiadają przejęcia. Ta ostatnia chce do 2018 r. zwiększyć swoją wycenę do 1 mld zł z obecnych niespełna 0,4 mld zł. Firmy spierają się o miano lidera. – To grupa AB jest zdecydowanym liderem w regionie – twierdzi szef AB. Dodaje, że kiedy ktoś nie może powiedzieć, że jest liderem w regionie, to kreuje stwierdzenia o byciu liderem „rozpoznania". – Jak zatem wygląda to rozpoznanie? Największy producent IT na świecie – HP – tak dobrze rozpoznał ABC Datę, że wypowiedział jej wszystkie kontrakty dystrybucyjne na wszystkie linie produktowe w całym regionie – mówi. Zaznacza, że to AB jest firmą z największą bazą partnerów handlowych w regionie (16,5 tys. podmiotów) i największą siecią franczyzową (1,6 tys. punktów sprzedaży). – Mimo pozycji lidera nadal zwiększamy udziały rynkowe i najmocniej inwestujemy w rozwój – twierdzi Przybyło. AB właśnie zakończyło budowę nowego centrum w Magnicach, które kosztowało prawie 130 mln zł i kilkakrotnie zwiększa możliwości produkcyjne grupy. Jest zaprojektowane w szczególności pod obsługę handlu w modelu e-commerce. – Stoimy na progu nowej rewolucji w zakresie sprzedaży: w kilka lat rynek e-commerce tylko w Polsce może wzrosnąć o 50 mld zł, z obecnych około 35 mld zł. Liczący się obecnie gracze wcale nie muszą takimi pozostać w przyszłości. To będzie nowe rozdanie – uważa Przybyło.

Reklama
Reklama

W tym roku akcje wszystkich giełdowych dystrybutorów IT radzą sobie gorzej niż szeroki rynek. Najmocniej potaniało Action, a najmniej ABC Data. Natomiast najniższymi wskaźnikami ceny do zysku może się pochwalić AB. – Patrząc na politykę dywidendową ABC Daty, która jest stała od początku upublicznienia spółki, zwrot z inwestycji w nasze akcje jest znacznie korzystniejszy i bardziej stabilny – przekonuje szefowa spółki.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama