Na rynku dystrybucji IT już od dłuższego czasu obserwujemy spadek marż, ale wkrótce sytuacja powinna się poprawić. Popyt ze strony małych i średnich firm pobudzą fundusze unijne, które powinny odmrozić inwestycje w sprzęt. Pomoże również program 500+. Na razie jednak trwa ostra walka o rynek, a szczególnie dużo emocji budzi napięta sytuacja pomiędzy dwoma czołowymi graczami: AB i ABC Datą. Wcześniej również nie szczędziły sobie przykrych słów, ale działo się to raczej w kuluarach.
Słowne utarczki
Impulsem do sporu stały się wypowiedzi szefowej ABC Daty Ilony Weiss na temat AB.
– Te wypowiedzi bardzo negatywnie nas zaskoczyły. Mieliśmy wrażenie, że pani prezes wielokrotnie myli spółki – mówi Andrzej Przybyło, szef AB. Odnosi się m.in. do stwierdzenia, że ABC Data zdecydowanie wygrywa z AB na rynku polskim. – Brzmi to jak prowokacja lub żart – mówi Przybyło, przytaczając dane za I kwartał 2016 r. – Fakty są takie, że to AB zdecydowanie wygrywa z ABC Datą, realizując w Polsce przychody o 12 proc. wyższe przy 16-proc. niższym kapitale pracującym, zapasach niższych o 12 proc. i o połowę niższym zadłużeniu jednostkowym – mówi. Wytyka też ABC Dacie, że gros zysków wypłaca w postaci dywidendy, zamiast inwestować w rozwój biznesu. Ta nie pozostaje dłużna.
– Trudno się odnieść do każdego stwierdzenia prezesa AB, ponieważ w swojej wypowiedzi miesza on dane ze sprawozdań: jednostkowego oraz skonsolidowanego. W jego wypowiedzi wybiórczo podawane są wskaźniki, które są wygodne i stanowią jasne punkty w sprawozdaniu, nie są natomiast wymienione te, które są istotne przy ocenie sytuacji finansowej grupy – komentuje szefowa ABC Daty. Wskazuje, że np. zadłużenie netto w ABC Dacie jest prawie czterokrotnie niższe niż w AB, a poziom marży wyniósł w I kwartale 2016 r. 5,4 proc., w porównaniu z 4,5 proc. w AB.
Rynek się konsoliduje
Zarówno AB, jak i ABC Data zapowiadają przejęcia. Ta ostatnia chce do 2018 r. zwiększyć swoją wycenę do 1 mld zł z obecnych niespełna 0,4 mld zł. Firmy spierają się o miano lidera. – To grupa AB jest zdecydowanym liderem w regionie – twierdzi szef AB. Dodaje, że kiedy ktoś nie może powiedzieć, że jest liderem w regionie, to kreuje stwierdzenia o byciu liderem „rozpoznania". – Jak zatem wygląda to rozpoznanie? Największy producent IT na świecie – HP – tak dobrze rozpoznał ABC Datę, że wypowiedział jej wszystkie kontrakty dystrybucyjne na wszystkie linie produktowe w całym regionie – mówi. Zaznacza, że to AB jest firmą z największą bazą partnerów handlowych w regionie (16,5 tys. podmiotów) i największą siecią franczyzową (1,6 tys. punktów sprzedaży). – Mimo pozycji lidera nadal zwiększamy udziały rynkowe i najmocniej inwestujemy w rozwój – twierdzi Przybyło. AB właśnie zakończyło budowę nowego centrum w Magnicach, które kosztowało prawie 130 mln zł i kilkakrotnie zwiększa możliwości produkcyjne grupy. Jest zaprojektowane w szczególności pod obsługę handlu w modelu e-commerce. – Stoimy na progu nowej rewolucji w zakresie sprzedaży: w kilka lat rynek e-commerce tylko w Polsce może wzrosnąć o 50 mld zł, z obecnych około 35 mld zł. Liczący się obecnie gracze wcale nie muszą takimi pozostać w przyszłości. To będzie nowe rozdanie – uważa Przybyło.