Nowoczesna firma, nawet jeśli należy do najmniejszych podmiotów, musi korzystać z innowacyjnych rozwiązań, żeby zyskać przewagę konkurencyjną na rynku. Nie oznacza to, że od razu powinna wdrażać skomplikowane systemy ERP czy inne zaawansowane oprogramowanie. Warto jednak, żeby przedsiębiorca ułatwiał sobie pracę, także w obszarze finansów, korzystając z dobrodziejstw Internetu i innych innowacyjnych rozwiązań FinTech. Rozumie to już coraz więcej polskich małych i średnich firm, co dobrze pokazują liczby: na koniec IV kwartału 2015 roku liczba przedsiębiorstw posiadających dostęp do bankowości internetowej wzrosła o 170 tys. (7,83%) w stosunku do kwartału poprzedniego. Podobnie było w roku 2014, gdy ten wzrost wyniósł 13,49% (280 tys.).
Nowoczesne konta firmowe
Obecnie 79% polskich firm posiada stronę www, co jest uważane już za standard funkcjonowania na rynku i czynnik ułatwiający kontakt oraz zwiększający wiarygodność. Również łatwy dostęp do firmowego konta za pośrednictwem Internetu stał się czymś oczywistym. Taki rachunek jest często tańszy niż tradycyjne konto, a wszelkie operacje można zlecać samemu, bez pośrednictwa pracownika banku. Nie bez znaczenia okazuje się także oszczędność czasu, co w biznesie nierzadko ma duże znaczenie. Zamiast odwiedzać placówki bankowe, można zająć się w tym czasie sprawami związanymi bezpośrednio z prowadzeniem biznesu, takimi jak zdobywanie nowych klientów czy przygotowanie oferty. Dostęp do rachunku bankowego online umożliwia także większą elastyczność i szybkość działania – można błyskawicznie wykonać przelew, sprawdzić saldo, jak i zyskać dodatkowe produkty bankowe. Jednak konto online to przede wszystkim możliwość dostępu do rachunku przez całą dobę.
Kredyt w epoce Internetu
Dostęp do bankowości internetowej pozwala na korzystanie nie tylko z konta firmowego, ale także z innych produktów, oferowanych przez bank, na przykład kredytów. Przedsiębiorcy to na ogół osoby bardzo zajęte, które muszą gospodarować swoim czasem wyjątkowo sprawnie, by móc załatwić wszystkie ważne sprawy związane z biznesem. W tym kontekście spędzanie wielu godzin na załatwianiu finansowego wsparcia w oddziale bankowym nie jest zachęcającą perspektywą. O wiele łatwiej i szybciej załatwia się wszelkie formalności związane z kredytem za pośrednictwem bankowości internetowej, a do tego przedsiębiorca może w spokoju, bez pośpiechu przeanalizować umowę. Coraz więcej banków pożycza pieniądze firmom online, czego przykładem może być Idea Bank i jego Kredyt Fair do 50 tys. zł, gdzie cały proces kredytowy odbywa się za pośrednictwem Internetu i nie trzeba dostarczać żadnych zaświadczeń, i co ważne przedsiębiorca nie zapłaci prowizji ani nie poniesie innych kosztów.