Reklama

#RZECZoBIZNESIE: Andrzej Janiszewski: W Polsce potrzebny jest kult innowacyjności i zmiany

Problemem w Polsce jest to, że my nie chcemy się zmieniać. Jeśli chcemy więcej zarabiać, musimy mieć lepsze produkty i wybijać się czymś na świecie - mówi Andrzej Janiszewski, prezes zarządu Trumpf Polska.

Aktualizacja: 18.07.2016 16:51 Publikacja: 18.07.2016 15:54

#RZECZoBIZNESIE: Andrzej Janiszewski: W Polsce potrzebny jest kult innowacyjności i zmiany

Foto: Rzeczpospolita

Niemiecka grupa Trumpf jest światowym liderem w produkcji narzędzi do przetwarzania metalu i ich obróbki laserowej. Technika laserowa - choć to wciąż nisza na rynku - rozwija się bardzo dynamicznie i zaczyna wchodzić do powszechnego użytku.

- Rocznie na świecie produkowane jest ponad miliard sztuk laserów – podkreśla Andrzej Janiszewski.

Są to zarówno te mniejsze lasery, wykorzystywane w sprzęcie codziennego użytku, jak i lasery wysokiej mocy, w których produkcji specjalizuje się firma Trumpf. Są one wykorzystywane m. in. do cięcia i spawania laserowego, znakowania oraz prognozowania pogody.

Coraz więcej mówi się o konieczności wprowadzania innowacyjnych rozwiązań w przedsiębiorstwach. Jak to wygląda w przypadku tak zaawansowanej technologicznie firmy, jak Trumpf?

Reklama
Reklama

- Trumpf inwestuje co roku w badania i rozwój nawet 9-10 proc. obrotów – mówi prezes zarządu Trumpf Polska.

- Dla porównania, takie firmy, jak BMW – 5 proc., Mercedes zaś –3,5-4 proc. – uzupełnia.

Na czym polega innowacyjność w firmach i czemu jest tak ważna?

- O innowacyjności trzeba mówić na każdym kroku – podkreśla Janiszewski i dodaje, że na każdym spotkaniu firmy pojawiają się takie pytania, jak: co można jeszcze zmienić i poprawić? Jaki produkt pozwoli zwiększyć obroty nie o 10 proc., ale 10 razy?

- Innowacyjność już jest od samego dołu. Pracownicy na montażu są również oceniani ze względu na swoje innowacyjne pomysły – zaznacza Janiszewski.

- Projektant widzi jakieś urządzenie globalnie, a ludzie, którzy montują, usprawniają tę produkcję, zwiększają wydajność i efektywność – wyjaśnia.

Reklama
Reklama

Polacy nie lubią jednak częstych zmian. Wolą opracować jedną technologię produktu i trzymać się jej przez wiele lat. Aby stać się bardziej konkurencyjni na świecie, musimy się stale ulepszać i próbować nowych rozwiązań.

Co jest kluczowe podczas procesu opracowywania nowego produktu? Andrzej Janiszewski odpowiada, że ludzie.

- Trzeba doprać odpowiedni skład. To muszą być młodzi ludzie po studiach, kreatywni i bez zahamowań – wyjaśnia. - Ale oprócz nich musi być też grupa ludzi, którzy znają już przeszłość firmy i wiedzą, które błędy już popełniliśmy 20 lat temu - uzupełnia.

Janiszewski dodał również, że znaczną zaletą grupy Trumpf jest to, iż jest ona firmą rodzinną.

- Firmy rodzinne mają perspektywę wieloletnią – tłumaczy. – One inwestują w innowacyjne rozwiązania, które przyniosą zyski za 5-10 lat.

- Mają one też taką zaletę, że tam decyzje są podejmowane błyskawicznie. Nie ma potrzeby wieloetapowego analizowania. Bliskość właściciela powoduje, że możemy szybko rozstrzygać, w którym kierunku idziemy – mówi.

Reklama
Reklama

- Moim zdaniem firmy rodzinne są najlepszą formą, jeśli chodzi o firmy średniej wielkości – zaznacza.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama