Uczestnicy Światowych Dni Młodzieży będą mogli skorzystać ze specjalnych taryf Orange, o ich ubezpieczenie zadbało PZU, a PKP usprawni dojazd, zwiększając liczbę pociągów i zapewniając bezpłatne wi-fi na dworcach. Orientację w Krakowie ułatwi specjalna, przygotowana na wydarzenie aplikacja Pielgrzym Comarchu, łącząca funkcje mobilnego przewodnika, mapy, informatora, a nawet modlitewnika (zapewnia modlitwy, homilie czy teksty pieśni w dziewięciu językach).
Nie powinno być też problemów z wyżywieniem – obok 17 stref gastronomicznych, gdzie pielgrzymi będą mogli się zaopatrzyć m.in. w napoje Tymbarku, Oshee, Pepsi, oraz Mokate – zapasy będzie można uzupełniać w otwartych wtedy przez całą dobę krakowskich Biedronkach (sieć jako partner Centrum Prasowego PAP zapewni też katering dla ok. 5600 zarejestrowanych na ŚDM dziennikarzy) czy też działających do północy sklepach Carrefour. W krakowskich Biedronkach pielgrzymi będą mogli płacić euro, przy zakupach dostaną mapę miasta, a w ramach specjalnej oferty pojawią się też świece i lampiony z logo ŚDM oraz naturalna woda mineralna Źródło – oferowana we współpracy z Caritas Archidiecezji Krakowskiej (część dochodu z jej sprzedaży trafi na jej projekty).
Powyższe firmy należą do grona 36 oficjalnych partnerów wydarzenia – na czele z ósemką partnerów strategicznych, których listę na stronie ŚDM otwierają PKO Bank Polski, PZU i Orange. – Firm zainteresowanych współpracą zgłosiło się znacznie więcej. Wybraliśmy te, które złożyły najbardziej korzystne oferty – wyjaśnia ks. Wojciech Olszowski, ekonom Archidiecezji Krakowskiej, organizatora ŚDM. Szczegółów umów nie zdradza, wyjaśniając tylko, że część firm złożyła darowizny finansowe, inne wsparły wydarzenie swoimi usługami albo produktami, w tym sprzętem czy żywnością. W tej grupie jest np. FCA Poland, która zapewniła kilkadziesiąt aut dla organizatorów i obsługi ŚDM. – Dla nas to kontynuacja dobrej współpracy z Kościołem w Polsce. FCA Poland uczestniczył aktywnie we wszystkich poprzednich pielgrzymkach papieskich do Polski – wyjaśnia Bogusław Cieślar, rzecznik prasowy spółki. Z kolei Barbara Waszkiewicz, dyrektor handlowy Comarch SA, podkreśla: – Jesteśmy stabilnym partnerem o krakowskich korzeniach, dlatego zaangażowanie się we współpracę było dla nas oczywiste.
Firm, które zaangażowały się w krakowskie wydarzenie, jest jeszcze więcej – oddzielne umowy partnerskie i sponsorskie zawarł Episkopat Polski. Wśród nich jest np. bank Pekao SA i Polkomtel, operator sieci Plus, który zapewnia m.in. bezpłatny internet na Jasnej Górze.
Jacek Sadowski, prezes agencji marketingowej Demo Effective Launching, nie ma wątpliwości, że dla firm takie wydarzenia jak Światowe Dni Młodzieży są świetną okazją do budowy i wzmocnienia marek, zarówno w perspektywie krótko-, jak i długoterminowej. – To głośne wydarzenie cieszące się dużym zainteresowaniem mediów z całego świata i budzące ogromne emocje. Nie chodzi więc o to czy, ale jak się w nie angażować, pamiętając o tym, że nie jest to zwykła impreza sportowa czy kulturalna. Trzeba mieć więc wyczucie, by umiejętnie się wpisać w takie wydarzenie i w związane z nim wartości – tłumaczy Sadowski. Zaznacza, że chociaż młodzi uczestnicy ŚDM są atrakcyjną grupą docelową dla większości marek konsumenckich, to na udziale w wydarzeniu najwięcej mogą skorzystać te firmy, które odwołują się do podobnych wartości. I robią to niezbyt nachalnie. ŚDM to szansa nie tylko na promocję, ale także realny biznes. W krakowskich hotelach pokoje na czas ŚDM praktycznie są już wyprzedane. Hotelarze nie liczą jednak na spektakularne zyski, gdyż masowe imprezy zazwyczaj sprawiają, że klienci biznesowi, podobnie jak indywidualni turyści, przekładają podróże.