Polscy producenci mebli stworzyli wiele nowych miejsc pracy

Producenci mebli w minionym roku znacząco przyczynili się do zmniejszenia bezrobocia. W końcu ruszyły też inwestycje.

Aktualizacja: 01.11.2016 20:07 Publikacja: 01.11.2016 19:23

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Tegoroczna wartość sprzedanych mebli wyprodukowanych w Polsce może sięgnąć 42,8 mld zł, czyli wzrośnie o 9,7 proc. wobec ub.r. – wynika z szacunków B+R Studio, które sporządza analizy rynku dla Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli.

Jest to już kolejny sezon dobrej passy. Świadczą o tym liczby. W 2015 roku wartość rynku wzrosła o 7,1 proc., do 39 mld zł. Rok wcześniej przybyło prawie 16 proc.

Dobra passa w toku

Sektor od lat jest kołem napędowym gospodarki. Jego udział w polskim PKB w 2014 r. stanowił aż 2,1 proc. (wzrósł o 0,2 pkt proc. wobec 2013 r.). Był przy tym czterokrotnie wyższy niż udział unijnego rynku mebli w PKB całej Wspólnoty. Co więcej, wartość rynku mebli w Polsce od 2011 do 2015 r. zwiększyła o 30 proc. Z kolei udział tej branży w całej produkcji przemysłowej (w ub.r. na poziomie ok. 3 proc.) na przestrzeni tego okresu wzrósł się o 11 proc.

– To już 14. kwartał z rzędu dobrej koniunktury dla polskiego meblarstwa – zauważa Krystian Brymora, analityk zajmujący się rynkiem mebli w DM BDM.

Główną siłą napędową wzrostu przychodów branży jest eksport. Średnio za granicę idzie obecnie 90 proc. rodzimej produkcji. Przy czym warto zauważyć, że stosunkowo niewielka liczba producentów, bo tylko ok. 3 tys. firm w branży liczącej blisko 25,3 tys. podmiotów (dane GUS na koniec III kwartału 2015 r.), deklaruje zagraniczną sprzedaż.

Ostatnie zwyżki Brymora tłumaczy głównie poprawą kondycji gospodarki niemieckiej (największego dla naszych meblarzy rynku zagranicznego) przy korzystnym kursie wymiany euro do złotego. – Poprawa kondycji przemysłu u naszych zachodnich sąsiadów wynika głównie z ożywienia na rynku budowlanym i deweloperskim. Po wybuchu kryzysu zadłużeniowego na południu Europy kapitał wrócił na rynek lokalny, a w końcówce ubiegłego roku gospodarkę zasilił napływ ponad 1,2 mln migrantów z Bliskiego Wschodu – zauważa Brymora. W tym roku prognozuje wartość rynku na rekordowym poziomie 38,5 mld zł, co oznacza ponad 9-proc. wzrost wobec 2015 r. Z kolei w przyszłym roku (szacunki do końca III kwartału 2017 r.) zakłada na razie zerową dynamikę.

Łakomym kąskiem dla meblarzy staje się też produkcja dla firm. Dla niektórych stała się wręcz podstawą biznesu. W tym roku obroty mają wzrosnąć o 10,3 proc., do 7,37 mld zł. Rok temu widać było nawet 13-proc. skok przychodów.

Urządzamy i zmieniamy

Odżywa też kulejący przez lata rynek krajowej sprzedaży dla klientów indywidualnych. Co prawda nadal stanowi on niewielką część w przychodach meblarzy. Jednak w tym roku widać wyraźne ożywienie. Choć w raporcie „Polskie Meble Outlook 2016 r." B+R Studio wstępnie wyceniało wartość obrotu meblami dla klientów indywidualnych na naszym rynku na poziomie 5,2 mld zł, to jednak wskazano, że dodatkowe przynajmniej 400 mln zł może przynieść uruchomiony w kwietniu rządowy program 500+. – Jestem przekonany, że tegoroczna wartość rynku będzie wyższa, niż się spodziewaliśmy. Może sięgnąć nawet 6 mld zł – ocenia Tomasz Wiktorski z B+R Studio.

Byłby to poziom najwyższy od czasu sprzed kryzysu finansowego. Bo właśnie w latach 2008–2009 gospodarstwa kupiły każdego roku sprzęty warte po 6,4 mld zł. – Na razie firmy meblowe nie odczuwają jeszcze efektu 500+, ale wzrost budżetów domowych jest znaczący i jakaś część trafi do meblarzy – uważa Brymora.

Większa odwaga w kupowaniu mebli to także wynik poprawiających się nastrojów konsumenckich. Obserwujemy zarówno spadek bezrobocia (do 8,4 proc. we wrześniu – czyli najniższego poziomu od 2008 r.– wg szacunków Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej), jak i wzrost realnego poziomu wynagrodzeń (o ok. 3 proc., do 4,02 tys. zł, w II kwartale br. wobec końcówki 2015 r. wg Sedlak & Sedlak). – Ożywienie widać też na rynku mieszkaniowym. Wzrasta liczba sprzedanych lokali, a to automatycznie nakręca obroty producentom mebli i artykułów wyposażenia wnętrz – zauważa Michał Strzelecki, dyrektor biura Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli.

Z najnowszego badania TNS Polska dla salonów Agata wynika, że 88 proc. Polaków jest na etapie urządzania lub odświeżania wnętrz lub planuje takie działania w najbliższej przyszłości. Gospodarstwa myślą przy tym głównie o zakupach do kuchni (61 proc.) i salonu (49 proc.).

Inwestycje pełną parą

Nic dziwnego, że producenci przestają zaciskać pasa, co było charakterystyczne dla lat 2009–2012. W ostatnim roku branża zatrudniła 8 tys. pracowników – najwięcej, nie licząc usług. Szacuje się, że produkcją mebli zajmuje się obecnie 180 tys. osób.

Rosną też wydatki na inwestycje – w 2014 r. sięgnęły 1,27 mld zł (o 41,6 proc. więcej niż w 2013 r.). Prawie 70 proc. poszło na zakup nowych maszyn. Przy dobrej koniunkturze bowiem dotychczasowe moce produkcyjne fabryk zaczynają się wyczerpywać.

Niektórzy już uruchamiają nowe zakłady. To przykład Klera, który we wrześniu otworzył zakład na terenie po Fabryce Samochodów Osobowych w Nyskim Parku Przemysłowym. Pracę znajdzie tam 150 osób, a najlepsi fachowcy – jak wynika z deklaracji przedstawicieli Klera dla lokalnych mediów – mogą liczyć na 4 tys. zł brutto.

Co najmniej tysiąca pracowników będą szukać także Fabryki Mebli Forte. W 2018 r. producent uruchomi w Suwalskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej zakład płyt wiórowych, a w 2019 r. – także fabrykę mebli. Cała inwestycja ma kosztować ok. 700 mln zł, ale ma doprowadzić do podwojenia obrotów w perspektywie 2021 r. – sięgną wtedy 400 mln euro rocznie.

– Średnia rentowność firm meblowych wynosi dziś ok. 6 proc. Jeśli wyłączylibyśmy koszty prowadzonych inwestycji w nowe hale produkcyjne oraz technologiczne usprawnienia ciągów produkcyjnych, to zyskowność osiągana przez poszczególne firmy może sięgać nawet 15 proc. – twierdzi Strzelecki.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca