Richard Branson: Wizjoner, ekscentryk, miliarder

W wieku szkolnym zdiagnozowano u niego dysleksję oraz ADHD. Zanim porzucił szkołę mając szesnaście lat był wyrzucany z kilku innych szkół.

Aktualizacja: 01.01.2017 14:50 Publikacja: 01.01.2017 12:04

Foto: Bloomberg

Już od najmłodszych lat przejawiał nietypowe pomysły na biznes, a wychowanie wyniesione z domu przekłuł na wzorce korporacyjne. Twórca holdingu Virgin Group, skupiającego pond 400 zależnych firm, działających w 35 krajach na świecie. Roczne przychody grupy to 24 miliardy dolarów, a jej wartość to około 5 miliardów dolarów. Jednak droga do zbudowania tak wielkiego imperium był usłana licznymi niepowodzeniami oraz szalonymi i często nietrafionymi pomysłami.

 

O swoich niepowodzeniach Branson opowiada chętnie, niemal z dumą. Czy pomysł na otwarcie własnej farmy drzewek świątecznych lub sprzedaż papużek falistych to tylko idee, które powstały w głowie niedoświadczonego szesnastolatka? Równie interesujące pomysły zrodziły się w jego głowie kiedy był już dojrzałym biznesmenem. Przykłady? Utworzenie linii produktów o dumnej nazwie Virgin Condoms. Pomysł ten nie został nigdy wdrożony. Po zasięgnięciu opinii swojej żony, uznał ten pomysł za absurdalny i ostatecznie go zarzucił. Branson bardzo często podkreśla jak ważne dla niego jest wsłuchiwanie się w opinie innych ludzi, szczególnie bliskich.

 

 

Jednym z przedsięwzięć Virgin Group była próba konkurowania z Coca-Colą oraz Pepsi poprzez stworzenie własnego napoju bezalkoholowego pod nazwą Virgin Cola. Był to projekt, który wiązał się z wielkimi ambicjami twórców oraz szaloną akcją promocyjną rozpoczętą w 1994 roku, która polegała na zaparkowaniu przed siedzibą Coca-Coli w Nowym Jorku cysterny Virgin Coli oraz rozbijaniu puszek napoju konkurencji o ściany budynku. Akcja ta przyniosła zamierzony rezultat w postaci kilku nagłówków na pierwszych stronach gazet, jednak założyciele Virgin Coli nie byli przygotowani na stanowczą odpowiedź oponentów. Znaczne zwiększenie nakładów na działania marketingowe oraz naciski wywierane na dystrybutorów aby nie współpracowali z Virgin skutecznie uniemożliwiły podważenie statusu quo na rynku napojów bezalkoholowych.

 

Pierwszym biznesem jaki Richard Branson rozpoczął zaraz po porzuceniu nauki w szkole było utworzenie w 1966 roku czasopisma Student, które poruszało całą gamę tematów – począwszy od kultury popularnej aż do ważnych zagadnień społecznych, takich jak wojna w Wietnamie czy poziom edukacji. Jak sam wspomina, jego porażką była próba odsprzedaży czasopisma dla pewnego dużego wydawnictwa, które podczas negocjacji było zainteresowane przede wszystkim sposobami dystrybucji, zaś Branson skupił się na przedstawieniu wizji dotyczącej rozwoju kolejnych gałęzi biznesu na bazie tego czasopisma. Negocjacje zakończyły się niepowodzeniem, ale po wielu latach wizja założyciela Virgin Group została zrealizowana w nawet większym stopniu niż zostało to przedstawione wspominanego wydawnictwu.

 

Magazyn Student był również pierwszym prosperującym i przynoszącym korzyści biznesem Bransona. W późnych latach sześćdziesiątych udało mu się przeprowadzić wywiady do gazety z gwiazdami jak Mick Jagger czy John Lenon. W gazecie tej promowane były również popularne utwory muzyczne, dzięki czemu osiągnęła ona błyskawiczny sukces. Na bazie tych doświadczeń Branson wraz z kilkoma kolegami otworzył w 1970 roku sklep oferujący wysyłkową sprzedaż płyt muzycznych, co znacznie obniżyło ich koszt w stosunku do sklepów stacjonarnych. Sklep ten nazywał się Virgin i po roku rozwinął się tak bardzo, że pozwoliło to na przeniesienie jego działalności na najbardziej prestiżową ulicę Londynu – Oxford Street. Po kolejnym roku działalności Branson stworzył własną wytwórnię płytową – Virgin Records oraz studio nagrań. Wspomniane wcześniej studio nagrań było udostępniane początkującym muzykom, takim jak Mike Oldfield, którego pierwszy album muzyczny pt. „Tubular Bells" podbił listy przebojów i sprzedał się w nakładzie ponad 5 milionów egzemplarzy. Dalsza historia Virgin Records to kontrakty z takimi sławami jak Sex Pistols, The Rolling Stones czy Jannet Jackson.

 

Kolejnym krokiem, który postawił Richard Branson w drodze do budowy swojego imperium biznesowego było zakupienie w 1984 roku linii lotniczych Virgin Atlantic Airways, utworzonych przez Randolph'a Fields'a oraz Allana Hellary'ego. Początkowo ta linia lotnicza obsługiwała połączenia pomiędzy londyńskim Gatwick oraz Newark, w późniejszych latach również loty do Maastricht, Nowego Jorku, Tokio i Los Angeles. Na uwagę zasługuję fakt, że przedsiębiorstwo to stało się dochodowe w ciągu pierwszych dwunastu miesięcy działalności. Na bazie Virgin Atlantic Airways powstało również biuro podróży – Virgin Holidays oraz dalsza ekspansja linii lotniczych, działająca w Australii – Virgin Australia.

 

Richard Branson nie poprzestał na prowadzeniu podniebnego biznesu i w roku 2004 postanowił założyć Virgin Galactic – spółkę, której celem jest utworzenie komercyjnych, pasażerskich oraz naukowych lotów w przestrzeń suborbitalną. Podstawą modelu biznesowego tej spółki jest stworzenie innowacyjnych statków kosmicznych startujących z pokładu samolotu zamiast z ziemi. Mimo tego, że wspomniane statki kosmiczne są dopiero w fazie testów to do tej pory znalazło się już 700 osób, które wpłaciły depozyt wynoszący 20 000 dolarów, deklarując tym samym chęć wzięcia udziału w takim locie.

 

Przytoczone tutaj historie działalności biznesowej Richarda Bransona nie wyczerpują w pełni całego przekroju przedsięwzięć realizowanych w ramach Virgin Group, nie sposób bowiem opisać w jednym artykule 400 przedsięwzięć biznesowych. Oficjalnie największe źródła przychodów całej grupy stanowią spółki Virgin Media, Virgin Atlantic i Virgin Australia. Ważnym elementem modelu biznesowego jest sprzedaż praw do korzystania z marki Virgin, która w naturalny sposób kojarzy się z jej twórcą.

 

Osoba oraz historia Bransona mogą być inspiracją dla wielu początkujących oraz doświadczonych przedsiębiorców. Jego nieszablonowe podejście do życia oraz biznesu może stanowić fascynującą lekcję dla każdej osoby chcącej rozwinąć swój własny biznes. Richard Branson z woli królowej Elżbiety II został mianowany rycerzem przez Karola, Księcia Walii za swoją służbę dla przedsiębiorczości.

 

Mateusz Sawicki

Autor jest Redaktorem serwisu Twoja Druga Pensja – Blog Giełdowy

Już od najmłodszych lat przejawiał nietypowe pomysły na biznes, a wychowanie wyniesione z domu przekłuł na wzorce korporacyjne. Twórca holdingu Virgin Group, skupiającego pond 400 zależnych firm, działających w 35 krajach na świecie. Roczne przychody grupy to 24 miliardy dolarów, a jej wartość to około 5 miliardów dolarów. Jednak droga do zbudowania tak wielkiego imperium był usłana licznymi niepowodzeniami oraz szalonymi i często nietrafionymi pomysłami.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Rachunki za telefon i internet w 2024 roku. Pada mit
Biznes
Jest już drugi operator systemu kaucyjnego. Mikroskopijna spółka
Biznes
Polska wśród państw najmniej przyjaznych dla biznesu. Fatalny wynik w globalnym raporcie
Biznes
Lepiej wypożyczyć niż kupić? „Prawdziwy boom na wypożyczanie przed nami”
Biznes
Polskie przedsiębiorstwa płacą hakerom potężne okupy
Biznes
Bruksela chce zmusić do naprawiania sprzętu. Ale kto go będzie naprawiał?