Nie tylko Polacy cofają liczniki. Niemcy też

Co trzeci używany samochód sprzedawany w Niemczech ma cofany licznik. Według szacunków ADAC łączne straty kupujących takie auta szacowane są na 6 miliardów euro.

Aktualizacja: 13.04.2017 11:33 Publikacja: 12.04.2017 19:58

Skalę fałszowania przebiegu sprzedawanych na rynku niemieckim pojazdów oszacował tamtejszy prestiżowy automobilklub ADAC na podstawie statystyk policyjnych. Zmniejszenie liczby przejechanych kilometrów pozwala podwyższyć cenę pojazdu o średnio 3 tys. euro. Mimo że takie praktyki są w Niemczech zakazane od 2005 roku, proceder kwitnie, a stawki za „usługę" zaczynają się od 50 euro.

Według firmy AAA Auto, sprzedającej samochody używane w ponad 40 salonach w Czechach, Polsce, na Słowacji i Węgrzech, większość niemieckich aut z przekręconymi licznikami sprzedawana jest na rynkach wschodnich.

– Zgodnie z naszymi szacunkami wśród aut importowanych do Polski stanowią one 90 proc. – informuje Petr Vanecek, dyrektor operacyjny Grupy AAA AUTO.

Polski rynek samochodów używanych jest zdominowany przez auta z Niemiec, które nieprzerwanie pozostają najpopularniejszym kierunkiem prywatnego importu. Według AAA Auto średni wiek używanego samochodu oferowanego do sprzedaży na polskim rynku w 2016 r. wyniósł 11,9 roku.

Z kolei monitorujący polski rynek motoryzacyjny Instytut Samar podał, że w grudniu średnia wieku aut sprowadzanych z zagranicy doszła do 12 lat, przy czym tak starych samochodów nie sprowadzano do Polski przynajmniej od 2000 roku. W sumie na całym rynku wtórnym zostało wystawionych do sprzedaży blisko 2 mln samochodów, a ich deklarowany średni przebieg wyniósł 173,6 tys.

Należy przypuszczać, że z uwagi na skalę fałszowania przebiegu faktyczna średnia przejechanych kilometrów jest w sprowadzanych samochodach zdecydowanie wyższa. Tym bardziej że samochody przywożone do Polski z Niemiec już ze „skorygowanym" przebiegiem mają po raz kolejny cofane liczniki przez polskich handlarzy. W rezultacie deklarowany przez sprzedającego w polskim autokomisie czy na giełdzie przebieg 150 tys. kilometrów w rzeczywistości może się okazać dwu–trzykrotnie wyższy.

– Należy stworzyć system uniemożliwiający cofanie liczników w używanych autach – twierdzi Vanecek.

Według ADAC barierę techniczną dla takich działań powinni stworzyć sami producenci samochodów. Obecnie cofnięcie licznika nawet w nowych samochodach nie stanowi większego problemu.

Fałszerstwa przebiegów w sprzedawanych w Polsce używanych samochodach to podobny problem jak podeszły wiek sprowadzanych z zagranicy aut. W dodatku sytuacja rynkowa systematycznie się pogarsza.

W 2016 roku najpopularniejszym rocznikiem w prywatnym imporcie okazał się 2005. W porównaniu z rokiem poprzednim liczba sprowadzanych samochodów ponaddziesięcioletnich wzrosła o ponad jedną trzecią, a aut w wieku 20 lat i starszych podskoczyła blisko dwukrotnie.

Biznes
Liechtenstein pułapką na oligarchów. Uciekli ludzie, którym powierzyli majątki
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Biznes
Ile wojna handlowa Donalda Trumpa kosztuje firmy na całym świecie?
Biznes
Cła Trumpa nielegalne? Cyfrowa suwerenność Europy i plan ratunkowy Niemiec
Biznes
Drugi kwartał w CD Projekcie powinien być całkiem dobry
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Materiał Promocyjny
Demografia i niepewność regulacyjna to niejedyne wyzwania dla handlu
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont