Reklama

Przyspiesza rynek nowych aut

Kwiecień najlepszy od dwóch dekad. Rośnie segment marek premium i sprzedaż hybryd.

Aktualizacja: 07.05.2017 19:45 Publikacja: 07.05.2017 19:30

Foto: Fotolia

Według Instytutu Samar w ub. miesiącu zarejestrowano ponad 44,3 tys. nowych samochodów osobowych i dostawczych, natomiast kwiecień okazał się 25. z kolei miesiącem nieprzerwanego wzrostu. Zarazem pod względem liczby rejestracji był to najlepszy kwiecień ostatnich dwóch dekad. I to mimo faktu, że w ubiegłym miesiącu przypadały Święta Wielkanocne, zmniejszające liczbę dni sprzedażowych w salonach dealerskich.

W porównaniu z kwietniem 2016 roku sprzedaż w ubiegłym miesiącu zwiększyła się o 11,3 proc. Liczona od stycznia, podskoczyła r./r. o 16,7 proc., do prawie 184,9 tys. sztuk. W przypadku samych tylko aut osobowych zwyżki były jeszcze większe: w kwietniu rejestracje zbliżyły się do 39,5 tys., co poprawiło ubiegłoroczny wynik o 14,4 proc. Z kolei liczba rejestracji za pierwsze cztery miesiące sięgnęła 165,5 tys. i była o 18,9 proc. wyższa w porównaniu z okresem styczeń–kwiecień 2016 r.

Tipo pociągnął Fiata

W piętnastce najpopularniejszych na polskim rynku marek kwietniowa sprzedaż przyniosła zwyżki 14 z nich. Jedynie Hyundai odnotował spadek – o 6,7 proc. W kolejnych miesiącach ta marka będzie jednak najprawdopodobniej poprawiać wyniki, bo rozkręci się sprzedaż nowego i30 – niezwykle popularnego modelu koreańskiego producenta. To auto ma szansę stać się przebojem flotowym.

Najwyższym wzrostem ubiegłego miesiąca może natomiast pochwalić się Fiat. Włoska firma, której sprzedaż w Polsce ostatnio mocno dołowała, pnie się teraz w górę. To w dużej mierze zasługa Tipo, który w kwietniowym rankingu najpopularniejszych modeli wyprzedził m.in. tak popularne samochody, jak Nissan Qashqai czy Opel Corsa. W ciągu pierwszych czterech miesięcy Fiat uzyskał najwyższy, 70-procentowy wzrost sprzedaży w porównaniu z ub. rokiem.

Marką, która utrzymuje pozycję lidera polskiego rynku samochodów osobowych, jest Skoda. W kwietniu sprzedała 4,8 tys. sztuk, a w okresie styczeń–kwiecień prawie 20,7 tys. Jej dwa modele – Fabia i Octavia – prowadzą w rankingu popularności. Ale Skodę dogania Toyota, która w pierwszych czterech miesiącach zarejestrowała ponad 19,6 tys. samochodów, co w porównaniu rok do roku daje 30,3-procentowy wzrost. Na kolejnych dwóch miejscach znalazły się Volkswagen i Opel. Ten ostatni ma przed sobą dobry okres: do sprzedaży wprowadza bowiem nowe modele, w tym Insignię, Crosslanda X i Grandlanda X.

Reklama
Reklama

Firmy motorem

Podobnie jak w poprzednich miesiącach, polski rynek ciągnęły w górę firmy. Ich udział w całości kwietniowej sprzedaży przekroczył 70 proc. W rzeczywistości jest on jeszcze większy, bo w statystykach rejestracji CEPiK grupa klientów instytucjonalnych nie obejmuje osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych. Tak duża przewaga zakupów firmowych nad indywidualnymi przekłada się na wysoką sprzedaż marek premium. – W okresie od stycznia do marca ich sprzedaż zwiększyła się o ponad 30 proc. – mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Z kolei pomiędzy styczniem a kwietniem rejestracje wielkiej trójki – Audi, BMW i Mercedesa – rosły odpowiednio o 29,2 proc., 29,6 proc. i 39 proc., natomiast Volvo o 31 proc.

Od początku roku rośnie także sprzedaż samochodów z alternatywnymi rodzajami napędu. Według raportu PZPM i firmy doradczej KPMG w pierwszym kwartale rejestracje samochodów hybrydowych podskoczyły w porównaniu z ostatnim kwartałem ub. roku o prawie 96 proc. Od stycznia do marca tego roku sprzedano zatem prawie tyle samo aut z napędem alternatywnym, co przez pierwsze dwa kwartały 2016 r. – podkreśla Mirosław Michna, partner i szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w polskim oddziale KPMG.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama