Reklama
Rozwiń

Fiat Chrysler negocjuje z resortem sprawiedliwości USA

Fiat Chrysler Automobiles jest na zaawansowanym etapie rozmów o ugodzie z resortem sprawiedliwości USA (DoJ) i kalifornijskim urzędem ekologii CARB ws. zarzutów, że instalował od 2014 r. bezprawne oprogramowanie kontroli emisji spalin w 104 tys. samochodów

Publikacja: 12.04.2018 10:58

Fiat Chrysler negocjuje z resortem sprawiedliwości USA

Foto: 123rf.com

Ken Feinberg, ekspert w zakresie osiągania porozumień kompensacyjnych mianowany przez sąd jako mediator w tej sprawie, poinformował na sesji sądu w San Francisco, że prawnicy firmy i strony rządowej wymienili dokumenty i ustalili warunki brzegowe, po długich rozmowach, które przebiegały „raczej w dobrym tempie". Prawnik FCA., Robert Giuffra poinformował też o wymianie przez prawników obu stron dokumentów o projekcie ugody; spodziewa się, że dojdzie do niej „pewnie w trakcie lata".

Resort sprawiedliwości wysłał 27 stycznia prawnikom FCA ofertę ugody, która będzie wymagać od firmy wyrównania nadmiernego skażenia i podjęcia kroków zapobiegawczych, by nie dochodziło do niego w przyszłości. W piśmie stwierdzono, że ugoda musi obejmować bardzo znaczne kary cywilne.

Prawnicy nie ujawnili w sądzie wielkości możliwych grzywien, jakie władze stanowe czy federalne chcą od Fiata Chryslera w ramach ugody, ani też czy strony porozumiały się w tej kwestii. Przewodnicząca CARB, Mary Nichols odmówiła wypowiadania się o możliwej wysokości kar cywilnych.

Strony przystąpiły do długotrwałych rozmów o ugodzie, zaplanowano trzy dalsze rundy w kwietniu i maju. Prawnicy uważają, że do ugody może dojść latem. FCA i DoJ omawiały pewne zapisy dotyczące konsumentów, które mogą znaleźć się w ugodzie, np. warunki gwarancji i akcji przywoławczych.

W lipcu 2017 Fiat Chrysler uzyskał od urzędów nadzoru federalnego i kalifornijskiego zgodę na sprzedawanie diesli roku modelowego 2017, po zaskarżeniu ich w maju przez DoJ z powodu nadmiernej emisji spalin. Firma jest pewna, że w rozwiązaniu tej kwestii pomoce wykorzystanie unowocześnionej wersji oprogramowania kontroli emisji spalin użytego w pojazdach roku 2017 i wprowadzenie go do samochodów sprzedanych w latach 2014-16.

Sędzia Edward Chen wyznaczył na 1 czerwca kolejną sesję sądu dla wysłuchania kolejnych relacji stron o przebiegu rozmów.

Biznes
Trump wysyła listy i grozi BRICS, polskie firmy liderami AI, paraliż w Rosji
Biznes
Benefit Systems na rynku wellbeing: przepis na skalowalny sukces
Biznes
Spotify zirytował turecki rząd. Playlisty obrażają żonę Erdogana
Biznes
Napięcia UE–Chiny. Rozmowa Trumpa i Zełenskiego i szczyt BRICS w Rio
Biznes
Rosyjski bogacz traci majątek. Sfinansuje wojnę Putina