Reklama

#RZECZoBIZNESIE: Mirosław Proppé: Program Czyste Powietrze nie wystarczy, żeby pokonać smog

Będziemy mieć falę tanich samochodów spalinowych. To przedłuży życie samochodów spalinowych w Polsce – mówi Mirosław Proppé, prezes WWF Polska, gość programu Michała Niewiadomskiego.

Aktualizacja: 17.09.2018 13:55 Publikacja: 17.09.2018 12:41

#RZECZoBIZNESIE: Mirosław Proppé: Program Czyste Powietrze nie wystarczy, żeby pokonać smog

Foto: tv.rp.pl

W Puszczy Karpackiej miał powstawać Turnicki Park Narodowy. - Jest coraz większa szansa na ten park – ocenił gość.

- To naturalne powiększenie obszaru chronionego w Karpatach. Teren puszczy, który miałby się stać parkiem narodowym to raptem 4 proc. Nadleśnictwa Krosno – dodał.

Proppé zaznaczył, że pozyskiwanie tam drewna jest nieopłacalne. - Lasy Państwowe dopłacają do każdego kubika drewna pozyskanego z tych terenów. To nikomu się nie opłaca. Stworzenie parku się opłaca, bo jest szansą na rozwój agro i ekoturystyki – mówił.

Przyznał, że Ministerstwo Środowiska wsłuchuje się w głosy ze wszystkich stron.

- My współpracujemy z lokalną społecznością i próbujemy rozmawiać z Lasami Państwowymi pokazując wszystkie argumenty za i przeciw – stwierdził gość.

Reklama
Reklama

- Na tym terenie występują 4 polskie drapieżniki naraz. Nie ma innego takiego miejsca w Polsce - dodał

Podkreślił, że społeczność lokalna dzisiaj jest zależna od pozyskiwania drewna z tego lasu. Rozwój agroturystyki daje ciekawszą opcję na życie.

Smog

Program Czyste Powietrze przewiduje 103 mld zł do wydania w ciągu 10 lat na poprawę jakości powietrza w Polsce.

- To bardzo dobry krok, żeby przygotować program, który jest skierowany do domów jednorodzinnych. Program nie tylko edukuje, ale też zawiera elementy inwestycyjne, termomodernizację budynków i wymianę palenisk - tłumaczył Proppé.

Program zakłada minimalną kwotę inwestycji 7 tys. zł, z czego dotacja to maksymalnie 90 proc. - To oznacza, że i tak trzeba wyłożyć 700 zł ze swoich na inwestycję. Dla części osób będzie to barierą nie do przejścia – zauważył gość.

Zaznaczył, że ten projekt nie wystarczy, żeby pokonać smog. Jest jeszcze transport.

Reklama
Reklama

- Kolejne miasta w Niemczech ogłaszają, że będą zamykać miasta na samochody spalinowe. Będziemy mieć falę tanich samochodów spalinowych, które będą alternatywą do zmiany pojazdu na trochę nowszy. Będziemy przedłużać życie samochodów spalinowych w Polsce - ocenił Proppé.

- Gdybyśmy stworzyli program, który pomaga samorządom w rozbudowie transportu publicznego, a z drugiej strony daje dopłaty do konwersji samochodów na elektryczne, to w naturalny sposób zatrzymamy napływ pojazdów spalinowych – dodał.

Ciągle nie ma decyzji o energetyce jądrowej.

- Nie mamy dzisiaj czasu, żeby najpierw zrobić jedno, potem drugie, bo to są decyzje na dekady. Gdyby zapadła decyzja o budowie elektrowni jądrowej to ona zacznie działać za 25 lat. Jej moce pokryje może 10 proc. całego zapotrzebowania energetycznego kraju. I tak musimy szukać innych źródeł energii - tłumaczył Proppé.

Podkreślił, że rozwijanie alternatywnych źródeł jak wiatraków na morzu, lądzie czy PV-ek, jest koniecznością. - Nie widzę problemu w tym, żeby dystrybutorzy energii świadczyli usługę pod tytułem „zainstaluję ci PV, magazynem będzie moja sieć i będę ci tym wszystkim administrował". W żadnym przepisie nie jest powiedziane, że dystrybutor energii jest odpowiedzialny za dostawę energii w kablu i z węgla – mówił.

- Powinniśmy zmierzać w kierunku energetyki rozproszonej, korzystającej z różnych źródeł - dodał Proppé.

Biznes
Asseco bije rekordy wyników. Czy inwestorzy mogą liczyć na kolejną hossę?
Biznes
Asseco pokazuje wyniki. Polska noga rośnie najmocniej
Biznes
Polska gospodarka przyspiesza, fundusze obligacji, chmurowy sojusz Amazon–Google
Biznes
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Zaproszenie AfD było błędem. Związek Przedsiębiorców Rodzinnych koryguje stanowisko
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama