– Rośnie liczba firm kończących działalność, ponieważ nie są w stanie wytrzymać wojny cenowej – mówi Wojciech Zdrojowy, prezes Spółdzielni Piekarsko -Ciastkarskiej Fawor w Poznaniu. W 2008 r. jego firma zamknęła dwa zakłady i skoncentrowała produkcję w czterech piekarniach.
Ceny zaniżają przede wszystkim małe piekarnie działające na pograniczu szarej strefy. Robią to, ponieważ branża piekarnicza ma coraz większe problemy ze sprzedażą pieczywa. Powód? Moce produkcyjne piekarni przewyższają zapotrzebowanie na chleb i bułki w Polsce.
Instytut Polskie Pieczywo szacuje, że w tym roku spożycie pieczywa w Polsce spadnie poniżej 60 kg na osobę. W zeszłym roku wyniosło 61,2 kg. – Spożycie zmniejsza się nieprzerwanie od wielu lat. Tylko w ciągu ostatnich dziesięciu lat spadło o ponad 20 kg na osobę – wyjaśnia Grzegorz Nowakowski, dyrektor Instytutu Polskie Pieczywo.
Powodów słabnącego popytu jest wiele, m.in. rosnąca popularność dań gotowych, przekąsek, płatków śniadaniowych i słodyczy. – Malejące zainteresowanie chlebem to także efekt sztucznego zaniżania kosztów, co odbija się na jakości pieczywa – mówi Nowakowski. Zdaniem dyrektora Instytutu Polskie Pieczywo brakuje także promocji pieczywa. Producenci, z którymi rozmawialiśmy, przyznali, że przeszkodą w przeprowadzeniu kampanii reklamowej jest brak porozumienia w branży. Bez niego trudno zebrać pieniądze na jej realizację.
Spadający popyt to niejedyny problem polskich piekarzy. Stanisław Butka, prezes Stowarzyszenia Rzemieślników Piekarstwa, zwraca uwagę, że stabilizacja cen mąki – głównego surowca do produkcji chleba – nie rekompensuje piekarzom wzrostu pozostałych kosztów. – W ciągu ostatniego roku ceny energii wzrosły o 55 proc. – oburza się Wojciech Zdrojowy.