Reklama
Rozwiń
Reklama

Amerykanie odchodzą od małych samochodów

Wzrost zainteresowania w Stanach dużymi i drogimi pojazdami nie wyrównał w całości największym producentom odchodzenia klientów od małych samochodów osobowych

Aktualizacja: 06.01.2019 08:22 Publikacja: 06.01.2019 07:42

Amerykanie odchodzą od małych samochodów

Foto: Bloomberg

W całym roku Amerykanie kupili 17,3 mln pojazdów — wynika z danych firmy Autodata. Największe spadki zanotowały General Motors i Ford.

GM, który od wiosny publikuje tylko wyniki kwartalne sprzedał pod koniec roku o 2,7 proc., a w całym roku o 1,6 proc. mniej swych pojazdów, zwłaszcza marek Buick, Chevrolet (model Suburban), Cadillac (Escalade), GMC Yukon, wszystkich o dużej marży. Sprzedaż furgonetki Silverado zmalała nieco, bo koncern wprowadził jej nową wersję.

Ford zmniejszył w grudniu sprzedaż w Stanach ustępując miejsca Toyocie, która była druga, za General Motors. Sprzedał 220 774 pojazdy (242 949 rok wcześniej), a Toyota 220 910 (222 985). W całym roku koncern z Dearborn zachował jednak drugie miejsce na rynku amerykańskim, choć zmniejszył sprzedaż o 3,5 proc. do 2,954 mln, zaś japoński rywal o 0,3 proc. do 2,497 mln.

Ford poinformował, że sprzedaż jego szlagierowych furgonetek serii F będących na czele sprzedaży od lat 80., zmalała o 1,8 proc., a SUV o 4,4 proc. Średnia cena sprzedaży poprawiła się natomiast w grudniu o 1600 dolarów do rekordowych 38 400 dzięki furgonetkom i SUV-om, bo klienci kupowali mniej limuzyn — stwierdził szef pionu sprzedaży, Mark LaNeve.

Według portalu Kelley Blue Book, średnia cena sprzedaży nowego pojazdu na rynku w 2018 r. zwiększyła się o ok. 3 proc. do ponad 36 tys. dolarów, co zdaniem analityka w JD Power, Thomasa Kinga, pozwala producentom skompensować spadek sprzedaży większymi obrotami.

Reklama
Reklama

Szefowie Forda ogłosili, że koncern przejdzie również jak GM na podawanie danych o sprzedaży co kwartał, bo 30 dni to za krótki okres na ocenę tendencji.

Toyota również poprawiła sprzedaż furgonetek i SUV-ów, ale zmniejszyła samochodów osobowych o 16,5 proc., a najbardziej popularnej limuzyny Camry aż o 32,9 proc.

Fiat Chrysler wypadł jeszcze lepiej w grudniu ze skokiem sprzedaży o 14 proc., a w całym roku poprawił się o 9 proc. Marka Jeep zyskała 10 proc., a Ram 37 proc. Szef pionu sprzedaży w Stanach, Reid Bigland ocenia, że wyniki roku są konsekwencją podjętych działań w zakresie zmiany produkcji, aby dać konsumentom więcej pojazdów Jeepa i furgonetek Ram. W 2019 r. sprzedaż będzie nadal solidna.

Nissan zanotował w grudniu poprawę o 7,8 proc. do 155 115 sztuk dzięki popularności furgonetek i SUV-ów, ale w całym roku wypadł gorzej o 6,2 proc. Honda osiągnęła w grudniu wzrost o 3,9 proc., w całym roku spadek o 2,2. Mazda — odwrotnie: w grudniu spadek o 3,8, a w całym roku poprawę o 3,7 proc. głównie dzięki SUV-om.

Tesla dostarczyła w grudniu 90 700 e-aut, a po 12 miesiącach 245 240, ponad dwa razy więcej niż w 2017 r.

Mimo podwyższenia przez Fed stóp procentowych, co ma wpływ na koszt kredytów, główna ekonomistka w Fordzie, Emily Kolinski-Morris jest pewna dobrej ewolucji rynku w 2019 r. — Mimo niedawnych turbulencji na rynku dane będące w naszym posiadaniu wskazują, że gospodarka jest nadal solidna na początku nowego roku. Konsumentów interesuje bardziej sytuacja na rynku pracy i warunki płacy niż wahania rynku — stwierdziła podczas telekonferencji prasowej.

Reklama
Reklama

Analityczka w Cox Automotive, Michelle Krebs jest mniejszą optymistką, przypomina, że rynek w 2018 r. zyskał na obniżce podatków i jest ona zdania, że kupowano pojazdy wcześniej przewidując podwyżki stóp procentowych i ogłoszenie wyższego cła. Gdyby doszło do tych dwóch nowych podwyżek, jej firma przewiduje sprzedaż w tym roku 16,8 mln pojazdów. — Wyższe stopy to na razie główne ryzyko — stwierdziła Krebs.

Biznes
Amerykanie już nie kupią najnowszych chińskich dronów. „Niedopuszczalne ryzyko”
Biznes
Droższa Wigilia, chińskie cła i przeludnione mieszkania w Polsce
Biznes
Spotykamy naukę z biznesem
Biznes
Europa, czyli spokojna przystań
Biznes
Co zadecyduje o losach świata w 2026 roku
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama