Test. Seat ibiza ST: Dla rodziny 2+2

Seat ibiza ST pokazuje, że małe kombi może być nie tylko funkcjonalne, ale też mieć ładne nadwozie

Publikacja: 02.11.2010 10:27

Seat ibiza ST jest 18 centymetrów dłuższy od hatchbacka

Seat ibiza ST jest 18 centymetrów dłuższy od hatchbacka

Foto: Rzeczpospolita

Dorabianie większego bagażnika samochodom segmentu B, rzadko kiedy dobrze wpływa na ich sylwetkę. Auta po takiej kuracji wyglądają zazwyczaj jak pierwszoklasista z przeładowanym tornistrem na plecach. Jednak w przypadku seata ibizy ST zabieg ten nie zeszpecił kształtów zgrabnego nadwozia wyrysowanego odważną kreską przez byłego stylistę Lamborghini Luca Donckerwolkego.

18 dodatkowych centymetrów, o które wydłużyła się ibiza nie zabrało jej urody, a powiększyło bagażnik do pojemności aż 430 litrów. Plusem jest dość nisko położona krawędź załadunku, co ułatwia ładowanie do bagażnika większych przedmiotów.

W środku miejsca jest tyle samo co w hatchbacku – całkiem przestronnie na przednich fotelach, przycisno na tylnej kanapie – czyli przestrzeń idealna do podróżowania w konfiguracji: rodzice plus dwójka dzieci.

Oko kierowcy cieszy ładnie zaprojektowana deska rozdzielcza. Nie brakuje akcentów rodem z usportowionych wozów – prędkościomierz i obrotomierz opakowano w głębokie, ścięte tuleje, a pod klapkami nawiewów zamontowano siatkę o strukturze plastra miodu.

Fotele są wygodne, dobrze trzymają tułów podczas szybszego pokonywania zakrętów, ale materiał który je pokrywa jest przeciętnej jakości. To nie jedyny przykład oszczędności. Gdy powiększając bagażnik, podniesiemy siedzisko tylnej kanapy, pod spodem zobaczymy gołą gąbkę. Niby szczegół, ale razi.

Ibizę ST całkiem przyjemnie się prowadzi. Charakterystykę zawieszenia tak dobrano, aby zapewnić kierowcy poczucie panowania nad autem, a pasażerom przyzwoity komfort podróżowania. Samochód gładko i cicho pokonuje nierówności oraz posłusznie reaguje nawet na gwałtowne ruchy kierownicą.

Testowaliśmy auto z benzynowym silnikiem o pojemności 1,4 litra i mocy 85 KM. Ta jednostka wystarcza do sprawnego poruszania się, ale tylko, gdy podróżujemy w pojedynkę. Podczas jazdy z pasażerami w kabinie i z kilkoma walizkami w bagażniku już przy pierwszym manewrze wyprzedzania silnik dostaje zadyszki. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 132 Nm dostępny jest dopiero przy 3800 obr./min. i aby w miarę szybko rozpędzić auto trzeba mocno wciskać pedał przyspieszenia i często sięgać po dźwignię zmiany biegów. Na szczęście ma ona krótki skok i poszczególne przełożenia wchodzą szybko.

Zaletą małej jednostki napędowej jest umiarkowane zużycie paliwa. Przy spokojne jeździe silnik zadowoli się średnio 6 – 6,5 litrami benzyny na 100 km. Gdy mocniej będziemy wciskać pedał przyspieszenia wynik ten wzrośnie o ok. litr. Oszczędzać paliwo pomaga też „podpowiadacz zmiany biegów”, który, na wyświetlaczu komputera pokładowego, wskazuje kiedy należy wrzucić optymalne przełożenie.

Za seta ibizę ST z 85 konnym silnikiem w wersji style trzeba zapłacić nieco ponad 50 tys. zł. Za taką cenę dostaniemy auto przyzwoicie wyposażone, m.in. w klimatyzację, centralny zamek, przednie i tylne szyby sterowane elektrycznie, radio z CD/MP3 z sześcioma głośnikami oraz poduszki czołowe i boczne.

Tańsza o niespełna pięć tysięcy wersja reference, będzie uboższa m.in. o radio, światła przeciwmgielne, komputer pokładowy i elektrycznie regulowane lusterka. Auta z mocniejszymi silnikami: 1,2 TSI/105 KM, 1,6 TDI/90 lub 105 KM (diesle) wycenione zostały odpowiednia na ok. 56 tys., 65 tys. i 67 tys. zł. (wersja style).

[ramka][b]Dane techniczne[/b]

Silnik: czterocylindrowy, rzędowy o pojemności 1390 cm3
Moc maksymalna: 85 KM (63 kW) przy 5000 obr./ min
Maksymalny moment obrotowy: 132 Nm przy 3800 obr./min.
Prędkość maksymalna: 177 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,4 s.
Zużycie paliwa: ok. 6,5 l/100 km
Cena: od 46 190 zł
Gwarancja: dwa lata
Konkurencja: skoda fabia combi, renault clio grandtour, peugeot 207 SW

[b]Werdykt[/b]

Plusy
+ dobrze zestrojone zawieszenie
+ pojemny i funkcjonalny bagażnik
+ ładna deska rozdzielcza
+ niezłe wyposażenie standardowe

Minusy
– obicia foteli średniej jakości
– słaby silnik

[/ramka]

Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu