Browary nie liczą na piwne żniwa podczas Euro 2012

– Przyszłoroczne mistrzostwa Europy w piłce nożnej wbrew powszechnej opinii nie będą czasem żniw dla producentów piwa – mówi Dawid Piekarz ze Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie zrzeszającego największe firmy z branży

Aktualizacja: 20.07.2011 04:06 Publikacja: 19.07.2011 20:28

Browary nie liczą na piwne żniwa podczas Euro 2012

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Jak wyjaśnia, z modelu stworzonego przez browary wynika, że żadne wielkie wydarzenie sportowe w poprzednich latach nie doprowadziło do znacznego zwiększenia popytu na piwo w naszym kraju.

Gary Haigh, prezes Kompanii Piwowarskiej, lidera polskiego rynku piwa, oraz szef Browarów Polskich, uważa, że Euro 2012 może doprowadzić do zwiększenia sprzedaży niektórych marek piwa. Jednak nie będzie to znaczny i długotrwały wzrost.

- W sumie tylko dzięki imprezie sprzedaż piwa może w 2012 r. zwiększyć się o 100 – 150 tys. hl. Przy założeniu, że w tym roku może być na poziomie 35 mln hl, trudno mówić o boomie – podkreśla szef Kompanii Piwowarskiej. Według niego nie można zapominać, że mistrzostwa Europy w piłce nożnej są krótsze niż mundial, a ponadto te przyszłoroczne odbywają się nie tylko w Polsce, ale także na Ukrainie. – W związku z tym efekty nie skumulują się na jednym rynku – dodaje Haigh.

Firma badawcza Euromonitor International prognozuje, że w 2012 r. wolumen sprzedaży piwa w Polsce urośnie o ok.  2,5 proc. Jej analitycy przewidują jednak, że w 2011 r. popyt na piwo spadnie w naszym kraju o ok. 1,5 proc., tak więc w przyszłym roku sprzedaż piwa może być o 1 proc. wyższa niż w 2009 r., kiedy to w Polsce zaczęło być widoczne spowolnienie w branży.

Mimo tak niewielkiego wzrostu ilości sprzedanego piwa o 4,5 proc. większa może być przyszłoroczna wartość sprzedanego napoju. Powód? Jak wyjaśnia Wojciech Orszewski, analityk Euromonitora, pozytywne skutki Euro 2012 będą widoczne przede wszystkim w gastronomii. Skorzystać powinny szczególnie lokale w tych miastach, gdzie będą odbywać się mecze.

Spośród czołowych producentów piwa w Polsce największe szanse na zwiększenie sprzedaży podczas Euro 2012 ma Carlsberg Polska, numer trzy w branży. Jako sponsor imprezy może sprzedawać piwo na stadionach (zgodnie z wytycznymi UEFA musi być ono bezalkoholowe). Ma prawo także organizować imprezy, podczas których mecze będą pokazywane na ekranach o przekątnej większej niż 3 metry.

Przygotowania do Euro 2012 Carlsberg rozpoczął we wrześniu ubiegłego roku. Na początku maja 2011 r. ruszyła jego kampania promocyjna, w której rozdaje bilety na mecze  Euro 2012.

Melania Popiel, rzecznik prasowy Carlsberg Polska, podkreśla, że widoczne są już pierwsze efekty działań sponsorskich. – Według firmy Nielsen w maju 2011 r. udziały marki Carlsberg w polskim rynku piwa w ujęciu ilościowym wynosiły 1,8 proc. Przed rokiem były na poziomie 1,4 proc. – mówi Popiel.

Jak najwięcej na Euro 2012 chcą skorzystać także grupa Żywiec i Kompania Piwowarska. Produkowana przez pierwszą z nich Warka jest sponsorem naszej drużyny piłkarskiej. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami na  Euro 2012 Żywiec chce mieć 150 piwiarni wareckich. Obecnie jest ich ok. 90.

Cztery miesiące temu przygotowania do piłkarskich rozgrywek rozpoczął lider rynku. – Chcemy skoncentrować się na ofercie dla pubów oraz tych osób, które będą oglądały mecze przed telewizorami – zdradza Gary Haigh.

– Nie należy się dziwić temu, że producenci piwa chcą przygotować się do Euro 2012. W sytuacji, gdy mamy do czynienia z nasyceniem rynku, firmy będą walczyć o każdy ułamek procenta – uważa  Piekarz.

Zdaniem szefa Kompanii Piwowarskiej w tym roku sprzedaż piwa może się zwiększyć  w Polsce o 1 – 2 proc.

Przeczytaj wywiad z Garym Haigh

Jak wyjaśnia, z modelu stworzonego przez browary wynika, że żadne wielkie wydarzenie sportowe w poprzednich latach nie doprowadziło do znacznego zwiększenia popytu na piwo w naszym kraju.

Gary Haigh, prezes Kompanii Piwowarskiej, lidera polskiego rynku piwa, oraz szef Browarów Polskich, uważa, że Euro 2012 może doprowadzić do zwiększenia sprzedaży niektórych marek piwa. Jednak nie będzie to znaczny i długotrwały wzrost.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki