Reklama

Mazowsze planuje rewolucję na torach

Szybkie połączenie Warszawa - Płock, lekka kolej do Łomianek, czy Konstancina, to plany województwa

Publikacja: 30.10.2011 19:06

Mazowsze planuje rewolucję na torach

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Takie dosyć rewolucyjne zapisy znalazły się w założeniach do nowego planu zagospodarowania przestrzennego Mazowsza.

Gdyby te inwestycje zostały zrealizowane, niezwykle ucieszyłyby mieszkańców. Dziś pociągiem z Płocka do Warszawy (przez Kutno) jedzie się trzy godziny, autobusem -1 godzinę i 40 minut. Droga z Łomianek, Konstancina-Jeziornej, Piasecznaczy Raszyna (gdzie także ma dochodzić lekka kolej lub tramwaj) to wieczne korki.

- Chcemy wzmocnić powiązania komunikacyjne także wewnątrz regionu, głównie opierając się na transporcie kolejowym - mówi Tomasz Zegar z Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego.

Jednak zdaniem ekspertów mazowieckie plany są mało realne. Według zarządu województwa trasa Warszawa - Płock powinna przebiegać przez Modlin, gdzie ma powstać lotnisko centralne. Zlecono już nawet w tej sprawie analizy.

- Ale moim zdaniem taki przebieg jest nieopłacalny. Przy stosunkowo niskich kosztach transportu samochodowego mało kto zechce korzystać z kolei, jeśli czas dojazdu nie zostanie skrócony do poniżej 1,5 godziny - analizuje Jakub Madrjas z zespołu TOR.

Reklama
Reklama

Tymczasem według analizy przygotowanej przez Instytut Rozwoju i Promocji Kolei pociąg przez Modlin jechałby ok. dwóch godzin.

- Pozatym z ekonomicznego punktu widzenia linia z Modlina powinna biec dalej do Torunia i Bydgoszczy - dodaje. Zdaniem Madrjasa kiepskie są też perspektywy budowy torów do podwarszawskich miasteczek. Inwestycje w większości musiałoby sfinansować miasto Warszawa. Jednak jego najważniejszym zadaniem jest rozbudowa metra.

Zgodnie z założeniami priorytetowo na Mazowszu traktowana też będzie budowa kolei szybkich prędkości z Warszawy do Poznania i Wrocławia.

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama